2) De volgende periode is van 22 januari tot 21 februari       >>

(zomer,warm, late moesson met zeer zware regenval). (half februari kan het soms regenen in Kalahari woestijn)

Noordoost Afrika: Ethiopië, Djibouti en Somalië: februari; droog.

1 februari weer een belangrijke dag voor de natuur. Het was 40 dagen na de midzomerzonnewende en 50 dagen voor de herfst equinox (Palmpasen).

Prehistorische periode van Tweeling . De tweeling staat ook voor de dualiteit.   Oranje?   


Khoikhoi jagers: mythe; de ster Aldebaran (Alpha Tauri van het sterrenbeeld Stier) is de jager die zijn vrouwen de Plejaden achtervolgt. Een andere mythe gaat over het Zuiderkruis die twee jagers voorstelt die jagen op een elandantilope. Zij worden achtervolgd en gedood door twee leeuwen “hoeders van het westen” als de twee sterren van sterrenbeeld Tweelingen. Door hun vader zou dit worden gewroken. Deze mythe wordt nagespeeld in oktober waarbij de zonen uiteindelijk weer tot leven worden gewekt (zie voor de mythe periode 11).

Er is een Bushmen mythe die verteld dat een moederleeuw die geen kinderen kon krijgen uit jaloezie twee mensenkinderen ontvoerde en ze veranderde in twee leeuwen. Later kwam er een jager die de kinderen herinnerde dat ze mensenkinderen waren en geen leeuwen. Ze hoorden bij het vuur en hun familie. Daarna gingen de kinderen weer terug. Maar de leeuw was hier zo boos over dat ze alle mensen verwenste en sinds die dag zijn mens en leeuw vijanden.

------------

Periode van Waterman in Egypte:

Koptisch: Baramouda

Nieuwe vertaling: Maand 6


Denderah: Waterman: mannelijke dikke god met twee kruiken waaruit water komt, onderaan het water staat het sterrenbeeld van de Zuidervis. Boven Waterman staat een giraffe of elandantilope zonder kop/nek. Maar met menselijke voorarmen. Dit zou kunnen wijzen op de jacht op dit dier.

Feit: Iets voor de bovenste vis, boven de man met de scepter, staat sterrenbeeld Pegasus vermeld: "De grote stal". Dus dat klopt wel.

Daarboven staat een man met hoofdband, wellicht Cepheus. Naast hem staat nog een dier, zie wellicht de poolhond (kleine beer).

Zie combinatie 8 gevangenen in cirkel:

Wellicht Perzisch 8(هشت)hasht + (گرفتگی)ǧerefteǧi/ ǧerefteǧiye: "achtvoudig". Of Arabisch: 8: thamin.(Perzisch tam) (تام گرفتگی): tam ǧerefteǧi/ ǧerefteǧiye: "totale verduistering" (van zon of maan).

Nieuwe vertaling:

Combinatie:

(D52) <nar>: mannelijk, als een man.

𓋰 (S26A) <âb>: water, sap, vocht.

Wordt: <âb nar> waterman (letterlijk). Genoemd bij het sterrenbeeld van de waterman. Het sterrenbeeld van een man, draagt op zijn hoofd een variant van 𓇇(M15, soort planten, papyrus/lelie?) En in zijn handen twee hoge kruiken waar vloeistof uit stroomt. (Oude vertaling, Hapy, nijlgod, maar er is nog een andere riviergod. Dus kans op verwarring). Vaak met dikke buik afgebeeld. Op de afbeelding van Denderah draagt hij  alleen de hoge hoed 𓋑 (S1). Bij zijn voet staat de zuidervis. Hij zou vereerd zijn in Aswan.

----

Cepheus als man met een haarband die een soort hond aait. Cassiopeia als de zittende Baviaan

Koptische Orthodoxe kalender (rond 284 na Chr): de maand Amshir (8 februari). De 5 dagen van de eerste tot de zesde dag van Amshir (februari) werden genoemd; "de dagen buiten het jaar". Wellicht dat de maand Amshir dan ook later pas op 8 februari begon. De dagen werden als ongeluksdagen gezien. Kinderen die verwekt waren tijdens deze dagen zouden apart zijn; misvormd, abnormaal, groot of klein (zoals de wisselkinderen van het noordelijk halfrond, geboren uit de wilde feesten). Dit gold ook voor dieren zodat het vee niet werd gedekt op deze dagen. Sommigen zeiden dat men op deze dagen niet mocht zaaien of planten.

De Koptische kalender loopt 3 maanden uit van de oude Egyptische kalender als we de namen vergelijken. (Eigenlijk heette deze maand dus : Baramouda, ook hier vervangt de letter B de letter P) Let op de overeenkomst tussen de Barramundi zee-baars (Lates Calcarifer) (benaming van de Australische Aboriginals) zodiak E sterrenbeeld Zuidervis.

---------------

Kalahari: Hartenbeest jongen worden al meerdere weken voor de regen geboren, meestal na de winter in de droge tijd.

Ethiopië: 8 februari: Start van de maand: Yakatit

Eind januari en begin februari 1:

Afrika: 2 februari viert men het godin van de zee feest: Mamiwata/ Watermama Yemanya/ Yemaja. De Afrikaanse slaven die naar Zuid Amerika zijn gebracht vieren dit feest ook. Daarom is het ook een feestdag in Brazilië zoals in Salvador de Bahia. Later werd zij door Christelijken Nossa Senhora dos Navegantes genoemd. Zij wordt voorgesteld als zeemeermin en haar attribuut is de slang. Veel vrouwen gaan op deze dag naar de zee (meestal in witte kledij en met witte bloemen) of naar haar heiligdommen om offers te brengen. Ze vragen haar om geluk, gezondheid en voorspoed. Tijdens dit feest komen ook de voorouders weer tijdelijk terug als rijk verklede dansers. In Rio de Janeiro viert men dit rond 1 januari en in Ouidah heeft men dit feest heringevoerd op 10 januari. In sommige plaatsen eert men deze zeegodin ook rond 8 december waarbij haar beeld wordt rondgedragen en geëerd wordt door de vissers.

Namibië: Het Ovambo volk van Ovamboland en Angola (ook verwant aan Bantoes): Het fruit van de Omuongo boom (Oshiwambo) wordt rijp in februari. Hiervan maakte men een soort bedwelmend drankje. Voor de oogst hield men rituelen. Echtgenoot en echtgenote boden elkaar ieder een fruit aan. Men maakte witte strepen met kalk op elkaars wenkbrauw, wangen en neus. Men wenste elkaar formeel goede wensen als een nieuwjaarswens. Dit beschermde ze tegen ziektes. Zie ook volgende periode.

Tanzania Serengeti: eind januari en februari is het droog en het gras erg hoog en dat is in het voordeel van de antilopes. Veel antilopes zijn weggetrokken. Luipaarden maken jacht op hazen. In februari massale geboortetijd van de gnoes/ wildebeesten in februari. Want in oost Afrika komen de hevige regens in maart. Zo zijn de kalfjes groter voor de trek in april. De gieren profiteren van de geboortetijd om hun jongen groot te brengen, ze worden gevolgd door de hyena en de jakhals. Van februari-mei zijn er ook veel vogels.

Sommige leeuwen en luipaarden worden nu al geboren in Serengeti maar dat is niet gunstig in verband met de komende regens in maart.

Noordoost Afrika: migratietijd witoor Kob en Nile Lechwe (Gambela Nat. Park in Ethiopië) naar het zuiden waar het in maart gaat regenen.

Mozambique: 3 februari, dag van de helden.

Oost Afrika: Sauti za Busarafeest: in februari. Swahili muziek en cultuur.

Kenia: Het Nandi volk en het Kalenjin volk kalender. Deze periode komt overeen met de maand Kiptamo. Als eerste maand van de kalender werd er gezaaid in februari (Teff en gierst). Zie oogst in periode 10. Door de Nandi werd een veld schoongemaakt en gezaaid tijdens de eerste helft van Februari. Wanneer de volgend periode (maand van Iwat kut begon moest al het zaad in de grond zitten. Gewoonlijk bepaalde de Sjamaan wanneer er precies werd geplant. Ook de parelhoenders die aankwamen in de velden zongen voor hen: "O-kol, o-kol; mi-i tokoch": plant, plant (nu); het brengt geluk. En gaven de komst aan van het zaaiseizoen. Met het zaad werd een beetje zout gemengd. Twee jaar zaait men Eleusine (vingergierst) en het derde jaar Millet (gierst). Het vierde jaar plant men zoete aardappels etc of men liet het vierde en vijfde jaar het land braak liggen. Men mestte bij met turf as. Ook de mannen hielpen soms mee met het verbouwen van het graan. Om een veld vrij te maken van bomen stripte men de onderkant van de bast af zodat de boom vanzelf afstierf. Zo kon de boom makkelijker weggehaald worden.

Zwaziland: Maganu feest eind januari. Men drinkt hierbij de traditionele drank Maganu. Dit wordt gebrouwen van het fruit van de Umganu boom. Het fruit wordt verzameld in januari en februari. In februari is er kans op zomerstormen.

Zimbabwe: Matabele, Bantoe volk: nieuwjaarsfeest. Gehouden op de eerste volle maan na de zomerzonnewende (21 december). Volgens anderen gehouden op een aantal dagen na de volle maan van Februari dat zou samenvallen met het begin van het jaar. Men verzamelde zich in de hoofdstad Bulawayo van Zimbabwe. Men danste in een bijna-cirkel voor de koning. Soms danste de koning zelf mee. De sjamanen en handlangers sloegen de dansers met doren-struiken. De vrouwen van de koningen zongen en dansten voor hem in een lange rij terwijl ze hun huwelijksring in de rechter hand hielden en groene takken in de andere. Op de derde dag van het feest werden honderden ossen geofferd. Het vlees en bloed van het zwarte en heilige vee werd in amuletten verwerkt. Iedereen mocht mee-eten. Op de vierde dag hield men de ceremonie van het gewas. Alle mensen gingen zich in de morgen in de rivier wassen. De sjamanen namen een schaal mee met nieuwe groenten en maïs en gooide deze in het publiek die het mochten eten.

-----------------------

Periode van Steenbok (nu): Busmen: gai/ gaie of !gai : steenbok: "donker/schemer". Zie ook de donkere gnoe.

KhoiKhoi (Hottentot) Korana: Nummer 6: !nani. Kaapse uitspraak vroeger: Nanni.

Bushmen: baraka: herfst (soms bara). Bara, oogst. bara/ bárako: bij, honing.

Bantu Magosi vroeger: Mestandato. Xhosa modern: Emitandatu

>>

Naar West Afrika 2