4) Periode van 21 maart tot 21 april:    >>

Het belangrijkste keerpunt was de Herfst equinox. rond 21 maart. (late stormenseizoen met zware stormen)(Zuid-Afrika: april bewolkt)(Kenia: maart is droog, april is natste maand)(Mombassa regen april-juni) Oost Afrika nog zware regenbuien.

Prehistorie periode van Leeuw , goudgeel

In de rotskunst staat de leeuw rechts van de giraf(fen).

Herfstequinox: De onthoofding van de zon/ De onthoofding van de Leeuw: Dit thema zien we ook in de rotskunst

Boven het sterrenbeeld van Leeuw staat het sterrenbeeld Grote beer, Draak, Kleine Beer met de Poolster.



Als rotstekening in Twijfelfontein (rotskunst vanaf 25.000 vChr) weergegeven als grote leeuw die naar rechts gaat met een extra grote staart in een hoek van 90 graden (deze afbeelding komt vaker voor). De leeuw werd door de Bushmen aangeroepen voor succes in de jacht en voor genezing. Ook de cheeta kon kwaad overwinnen en ziektes genezen (momenteel zijn er nog maar weinig cheeta's over). Soms laat de leeuw het regenen. De Bushmen geloofden ook dat sommige sjamanen zich in een leeuw konden veranderen daarom mocht men niet zomaar een leeuw doden. Vele Afrikaanse volkeren geloofden dat door het eten van het vlees; vooral het hart en het drinken van bloed van een katachtige zoals de leeuw en luipaard, ze ook de eigenschappen van het dier zouden overnemen zoals; snelheid, kracht, onverschrokkenheid. Vele volkeren zowel in Afrika, Amerika, Australië, Indonesië, Filipijnen, Nieuw-Guinee en elders (wellicht ook onze voorouder in Europa) aten vooral het hart van hun verslagen tegenstander in oorlog om hun eigenschappen over te nemen. En niet toevallig gingen veel volkeren op oorlogspad juist na de oogst omdat ze ervoor tijd hadden en om bij hun buren te stelen.

In een Bushmen mythe zijn de sterren van sterrenbeeld van de leeuw (Regulus of Alpha Leonis) de dochter-hart ster van de Ochtendster Jupiter (of Canopus? zie onder) Jupiter slokt zijn dochter op en wordt dan zelf de de Ochtend-hart-ster. Als ze volwassen is spuugt hij haar weer uit. Hij verstopte haar onder de eetbare wortel (!kúïssi)tot haar moeder haar zou komen ophalen. Vele dieren deden zich als haar moeder voor maar daar trapte ze niet in. Haar moeder; de woestijnlynx of Caracal, werd in een leeuw veranderd door de hyena en de jakhals die haar giftige Bushmen larven gaven. Dit is een verwijzing naar gif (voor jachtpijlen) en genezing. De lynx werd beschouwd als snel en slim en de kat of leeuw als langzaam en dom maar ook achterbaks. De mythe van de Caracal en de ochtendster Sirius staat bij periode 9 (omdat dat de nieuwe periode van Leeuw is F).

De lynx heeft jongere zus die haar graafstok achter zich aansleept. Wellicht komt dit terug in de ster: graafstok-steen. Wellicht Achernar (Alpha Eridanus, Helderste onderste ster van de Eridanus rivier).

De larven van de gevlekt gif kevers in de Kalahari zitten wel 1 meter diep en moeten worden uitgegraven. Ze zitten in een soort harde kogeltjes. Met andere planten worden ze gemalen tot een giftig papje in het nekbot van een giraffe. Dit gif wordt vlak achter de pijlpunt aangebracht zodat het gif niet op de huid komt maar in het dier als de pijl in tweeën breekt. In het zuiden gebruikt men ook wel slangengif. Van de kokerbomen (Aloe dichotoma) zoals bij Keetmanshoop maakte men pijlkokers. In de avond hield men een jachtdans om boze geesten te verdrijven met ratels aan de benen rond het vuur. De Sjamaan ging in trance en vecht tegen de boze geesten. De ochtend voor de jacht gooide hij orakel botten om de richting van de jacht te bepalen, waar de dieren zich bevonden.

Kiel: Carina/ Canopus, Dit is een vrij lang sterrenbeeld dat ook dienst deed als Zuidpoolster (zie Astronomie). De helderste ster is Canopus (de op 1na helderste ster van de sterrenhemel). De ster Eta Carinae kan onverwacht van helderheid wisselen. De donkere stofwolk bij de ster Eta Caninae wordt ook sleutelgat genoemd. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de sleutel als symbool van het voorjaar, de sleutel die het jaar opent (op het noordelijk halfrond is het voorjaar, zie februari) Canopus ligt rechts van de nevelwolk onder de Melkweg.

Bij de Bushmen was de ster Canopus erg belangrijk. Men vroeg aan de ster kracht voor de jacht. Men ruilt symbolisch met de ster van hart. Of men ruilde een lichaamsdeel met de ster zoals een arm of been voor de jacht op de springbok. De sterren Sirius en Canopus stonden ook voor de periode van veel voedsel. Men zei: Sirius knipoogt als Canopus en Canopus knipoogt als Sirius. De sterren lijken zich samen te bewegen. Soms gooien ze een stok met vuur naar de sterren (om ze symbolisch te verwarmen). Zie ook periode 9 en 11.

Wanneer de Bushmen Canopus zagen zeiden ze tegen een kind: "Geef me een stuk hout zodat ik het uiteinde in het vuur kan houden. Zodat ik het kan richten brandend op grootmoeder. Want grootmoeder draagt de Bushman rice (rupsen/ larven, vooral van mieren) (Grootmoeder als de leeuw met de giftige larven?). Grootmoeder zal een klein beetje warmte voor ons maken want ze komt koud naar buiten. De zon zal grootmoeder's oog voor ons opwarmen. (De zon is een beetje warm wanneer deze ster verschijnt in de winter). Canopus staat ook voor de lente-equinox. Later trokken familie haar leeuwenhuid af zodat ze weer terug in een Lynx veranderde maar nu kon ze alleen geen bushmen' s rice meer eten maar wel vlees.

In Afrika geloofden de Sotho mensen dat wie het eerst de ster Canopus  zag aan het begin van het jaar deze persoon de rest van het jaar geluk en rijkdom zou hebben. De volgende dag werd met behulp van botjes de toekomst van het komende jaar voorspeld. Bij de Venda mensen liep de eerste die de ster zag naar het hoogste punt en blies op een hoorn. Bij de Mapeli mensen was de aanblik reden om zoveel mogelijk lawaai te maken.

De Bedoeïenen noemden de ster Canopus Suhail, die probeerde de vrouw in het midden; Al-Jauzah of Orion te vangen . Dit mislukte en daarom staat de ster zo ver zuidelijk :سهيل: Suhail: zacht, gemakkelijk, toegangkelijk, mogelijkheid, faciliteit. Zie :اللات والعزة:al-Lat and al-Uzza (idols worshipped before Islam in Arabia). Pre-Islamitische godin.

In Egypte was Canopus de voorbode van de herfst omdat hij rond de herfstequinox met de zon opkwam. Daarom werd hij "Ster van Osiris"? genoemd. Wanneer deze zichtbaar was hing ook af van de Precessie, zie Egypte.

Op het noordelijk halfrond is dat gelijk aan de lenteequinox. De stad Canope (nu Aboukir:أبو قير:Abu-Qir: "Vader Syrus"(heilige Cyrus van de Koptische kerk. van cere:asfalt/teer. Koptisch: ⲁⲡⲁⲕⲩⲣⲓ Apakyri: Arabisch:اباكير:Abakir, zie :كِير :kir: blaasbalg) in beneden Egypte was naar de ster Canopus vernoemd. Volgens een mythe zou de loods van Menelaüs daar aan de beet van een slang gestorven zijn. Hierin vinden we de oorsprong terug van de naam Osiris (wat een verzonnen naam is). De stad is gelegen op het Abu-Qir schiereiland bij de Abu-Qir baai.

(Palmpasen) Pasen:

Het hoogtepunt van het feest viel pas op de eerste volle maan na de herfst equinox:

Later Pasen genoemd.  Pasen stond in het teken van de doden omdat het in de herfst viel.  (zoals het dodenfeest op het noordelijk halfrond). Sommige Afrikaanse landen vieren het christelijk Paasfeest in maart of april.  De ooievaars en flamingo's die vanuit Afrika naar het noordelijk halfrond vliegen nemen de dode zielen mee naar de andere wereld. Op het zuidelijk halfrond staat alles meer in het teken van droogte en de dood (zie ook Australië).       

Landbouw periode van Stier

----------------

Tijdens de Zodiak D1 5500 vChr sterrenbeeld Stier. Op de knots/ wapenstok van (Narmer): De koning gezeten in een schrijn op de top van 9 treden. Naast hem staan vlaggendragers en een koninklijk kind op een draagstoel. Binnen een omheining van doeken dansen drie mannen. Hiernaast is een processie met standaards. Voorop gaat de oorlog en jakhalsgod . Via de veer van de struisvogel zou de dode koning in de hemel komen. Tevens droeg de koning of Farao ook de stierenstaart.

-----------------

Tijdens de Zodiak D2 3700 vChr sterrenbeeld Stier. kwamen de Plejaden op tijdens deze periode.  Dit werd gekoppeld aan de eerste Egyptische kalender, feesten en riten. Later verschoof dit door de Precessie (zie Astronomie en Zodiak). In Afrika stonden de Plejaden bij veel volkeren centraal bij de Initiatie-riten van de jongens.


Grafvaas uit Egypte met 3 en 9 struisvogels als teken van de Plejaden, onder bergen en watersymbolen, Nagada periode 3300vChr.

--------------


Periode van ram in Egypte:

Zie sterrenbeeld ram gelegen boven de twee figuren.

De ram achtige figuur in de boot draagt een cirkel en 2 dierenoren.

Egypte; (De ram stond later ook voor de lente equinox overgenomen op Noordelijk Halfrond) zie vorige periode, en aan de zoon van de opper god. Koptisch: Paona.

De oppergod/ scheppergod? heeft ook het uiterlijk van een ram. Dit was de tijd na de eerste oogst in Egypte om groot feest te vieren.

Nieuwe vertaling: Maand 8

Combinatieteken: (waarschijnlijk sterrenbeeld Perseus, gelegen tussen stier/tweelingen en ram, en schuin boven ram, zie Denderah tekst en diverse afbeeldingen):

Deel een: valk 𓅃 (G5)<saqr>/ <šekar>/ <šekâr>/šokr> met de eenvoudige kroon (S1): <kolâh>/<kol>: Zie ras-al-ghoel: hoofd van de demon. Iets.. van de demon (gestolen/ stelen van demon? van <šekâri>: jacht, plunderend, roof).

Daarna:

Baviaan (E36)<ribh>/<ribat>/<r> op de kikker (I7)<zafda/za> gevolgd door een soort geit op de rug (met hoorns naar voren wijzend) <mi>? van Arabisch:ماعز:maeiz of :معز:maeaz.(Capra aegagrus hircus: geit (sommige geiten dragen de hoorns naar voren).

Wordt samen:رزمی:<razmi>: episch, heroïsch, krijgshaftig, oorlogszuchtig (de krijger/held). Een synoniem voor Perseus.

of: <razm>: oorlog, strijd, veldslag, gevecht, conflict, botsing, duel, schermutseling.

(in <razmande>: vechtersbaas, vechter).

Het hele oog 𓂀 (D10, oude vertaling: Horus oog/ Udjat-eye (wḏꜣt)) Combinatie in de cirkel: Staat naast/ voor Perseus. Zie het "Boze oog/ Afwerend oog". Nog steeds in gebruik als amulet. Als het hoofd van de demon. (Zie de griekse: Μέδουσα Medusa: die met haar blik mensen kon verstenen)

Op de Romeins- Egyptische Zodiak (van de tombe van oude naam: Petosiris) in Tuna- el- Gebel/ Tuna al-Jebel. Staat de god met de twee gezichten Janus, die voor oud- en nieuwjaar stond (Januari) afgebeeld boven sterrenbeeld Ram en Stier.

Opvallend is dat het oog boven sterrenbeeld Vissen staat op de Denderah kalender. Ook staat er een opvallend oog bij Vissen op de Romeins- Egyptische Zodiak (van de tombe van oude naam: Petosiris) in Tuna- el- Gebel/ Tuna al-Jebel. Met 10 opgerichte cobra's erboven, en heeft het oog een grote wimper, vleugels en benen (wellicht een woordcombinatie).

Het hele oog staat ook boven een Romeins/ Egyptische godin? Tussen sterrenbeeld Ram en Stier. Waar de grote hemelcirkel die gevormd wordt door een soort krokodil met hele lange staart die eindigt in een slangenhoofd. Zie

Romeinse Navigium Isidis; Start vaarseizoen van de zeeschepen. Start visserij, later geassocieerd met de periode van Vissen op het noordelijk halfrond. De nieuwe maan in maart was vroeger het Romeinse jaarbegin. Daarom werd 6 maart tijdens kalenderhervormingen (rond 100 vChr. soms als nieuwjaarsdag gekozen.

Zodiak van Denderah: ram die naar rechts kijkt met een lange staart. Daaronder staat ook het kind (Grieks: Harpocratus) die geboren wordt uit de lotusbloem. Hij ruikt aan de lotus bloem. Voor het kind staat de god met de havikskop. Achter het kindstaan de 4 slangengoden met apenkoppen, daarna komt de god met de ramskop. Boven staan nog twee goden waaronder een godin met leeuwenkop (oude naam:Hathor).

De geboorte van het godenkind zou de basis kunnen zijn voor de geboorte van Jezus tijdens Pasen. Later is die geboorte verplaatst naar de winterzonnewende. Op het noordelijk halfrond werd het godenkind geboren/ god getransformeerd in deze periode.

---

Zie Denderah, de stippellijn vanaf de Noordpool, door Triangulum, door Ram en door Tweelingen naar beneden. Daar staat: combinatie (afbeelding in spiegelbeeld gezet):

𓊧 (p11)(چکه)<čekè>: druppel, lek, lekkage, straaltje.     𓏏 (X1)jib/j/č

                                                                                            𓇼(N14)(ستاره)<setârè>: ster

Wordt: "De ster-druppel".Of "De druppel ster" (Zie hieronder, vertaling van sterrenbeeld Latijn: Triangulum).

Zie ook De zwetende/druppelende nijlpaard. (vroeger dacht men dat de rode afscheiding op de nijlpaard bloed was. Men dacht ook dat het nijlpaard bloed zweette vanwege de kleur, maar dit is eigenlijk geen zweet) (Grieks: zweet/zweten wordt ook geschreven als idroo in plaats van hidroo). De Nijl zou ontstaan zijn uit het zweet van de Nijlpaard. Toch heeft de rivier wel met de nijlpaard te maken. (De druppel zou ook in verband staan met de regen, zie regengod, zoals in Amerika bij de Maya's Sjaak/Shaq).

---

Combinatie, bij sterrenbeeld van oude vertaling sterrenbeelden van Senenmut:


𓊧 (p11)(Sp.)(چکه)<čekè>: druppel, lek, lekkage, straaltje.

𓂧 (D46)(Sp.) <yâd>/yât>

𓂂(D12/D67/Z13)kr/gr/ǧr

Wordt zeker: (گریه)<ǧeryè>: traan, gehuil, gejank. + (چکه)<čekè> duppel. Afgebeeld boven een sterrenbeeld die lijkt op een druppel! schuin naar links met 3 randen. Bestaande uit 4 sterren.

In combinatie met 2 losse gewone ooievaars lâk lâk, lâk lâk. Zie G29, zonder aanhangsel. (لاکی)<Lâki>: lak, karmozijnrood, de kleur rood (Ofwel als in Engels: lucky/luck: geluk: wellicht (لاکی گریه چکه) "traandruppel van geluk/ huilen van geluk", "Of de rode traandruppel". Nu bekend als sterrenbeeld driehoek: Latijn: Triangulum, gelegen boven sterrenbeeld Ram. Wat ook duidelijk te zien is op de afbeelding.

Afbeelding sterrenbeelden van Senenmut Sterrenbeeld Ram (Latijn: Aries): De afbeelding slaat op de letterlijke naam van ram, niet op de vorm van het sterrenbeeld.

De sterren die de achterkant vormen van het dier (Sterren staan in spiegelbeeld, zoals afgebeeld op oude hemelplaten, vergelijk de sterrenhemel van Petrus Apianus uit 1540, waarbij de sterrenbeelden wat dicht op elkaar liggen).

Gedeelte van de sterrenhemel van Senenmut (Als je de sterrenhemel iets naar links draait):

De 6 verticale sterren, boven Ram zijn waarschijnlijk van Perseus. Zie zijn achterbeen en romp.
Met daarboven een afbeelding van een staande soort god met valkenkop, levenssymbool omr en scepter. (Boven deze sterren staat vermeld in de tekst 2 x : "meteoor-steekpenningen": Perseïde meteoren, synoniem voor de jaarlijkse sterrenregen die vergeleken werd met vallende penningen: munten). Zie Afrika periode 8.

Daarachter staat iets van "rode ster of "geluksster". Zie het afgehakte hoofd. Het lege schip vooraan maakt wellicht deel uit van sterrenbeeld Voerman (Auriga). Of is een apart sterrenbeeld (wellicht de zonneboot, zie ook andere afbeelding van Ramesseum) zoals bekend in de Chinese sterrenhemel: Tiānchuán (天船): de hemelboot, die deel uit maakt van sterrenbeeld Perseus. Maar zie ook Denderah, afbeelding van de ram op een boot met een cirkel op het hoofd (zie de equinox van Zodiak E). De vele sterren die een soort "V" vormen (onder de druppel) kunnen van Vissen (Pisces) zijn (het touw). Daaronder zit dan de kop van de walvis (Cetus)(of staart) en wellicht nog een deel van Ram. De grote sterren links zijn wellicht van de vis (Pisces) die onder Pegasus ligt. De boot met de man, ligt ongeveer bij de staart van de Walvis. Sterrenbeeld Eridanus rivier. Of het kan sterrenbeeld Phoenix/ Fenix voorstellen (de boot). Ertussen staan nog wat sterrenbeelden die ik nog moet vertalen. En de bijbehorende tekst .

In de tekst wordt waarschijnlik verteld van de Precessie van 3000 jaar (waarbij zodiak E, Ram+druppel, veranderd in zodiak F Vissen, rond 100 v. Chr. ). Het sterrenbeeld druppel veranderd in letterlijk: "driehoek" (En verliest zo zijn betekenis). Boven Vissen staat iets over licht maken(vuur maken) door frictie. Dat betekent dat beide afbeeldingen van sterrenhemels van latere periode zijn. De druppel komt ook terug in een ander sterrenbeeld, als we de stippelijn naar de andere kant volgen. Zoals de druppel (mes) van het Nijlpaard (de rivier de Nijl). Zie ook Afrika 1B.

Links zien we ook de ster van de ooievaar. (Bekend als de haler van de dode zielen in Afrika).

Voor het sterrenbeeld van de boot staat: Combinatie, zie sterrenhemel Senenmut:

𓃿 (F1A)(Sp.)(گاو)<ǧaw>: koe/ <ǧow>

𓈖(N35)bar (baroe)

𓏏 (X1)jib/j 𓏏 (X1)jib/j <jebhè>: front, oorlogsfront, frontlinie, :جبهه <jebha>: fronten, frontlinies, voorkant (grens)

Wordt: "Aangrenzend/ aan de grens van de koe". of (با جبهه) "met de voorkant van koe". Bedoeld wordt de sterren die aan sterrenbeeld koe (Stier) grenzen. Welicht staan de 5 sterren vooraan voor het oog en de hoorn van de stier. Meer zoals in de latere bekende stijl.

Combinatie bij sterrenhemel senenmut:

𓁶(D1)<janb>/<jonoeb>/<jân>/<jen>/ <jawân>(sp.)

𓊪(Q3) (خنده)<ǧondè>/ (خانه)<ǧânè> (Maar Q3: is meer een staande rechthoek▯ , zie <ǧoen>?)

Wordt wellicht: (گونیا)<ǧoeniâ>: driehoek, hoekmeter (in <ǧoeniâ kardan>: met hoekmeter meten). Omdat er gesproken wordt over het sterrenbeeld Latijn: Triangulum (Driehoek). In het Grieks is driehoek: τρίγωνο: Trigono.

Combinatie, zie sterrenplafond van oude vertaling "Senemut" Genoemd bij sterrenbeeld Perseus:

𓌨(W11)(نور)<noer>

𓂋 (D21)fam/faman/fahm/f/pa

Wordt: (نوراف)noerf (staat niet in het woordenboek), waarschijnlijk: illuminatie, verlicht. Of (فنار)<fanâr>: vuurtoren. (soms ook in het Arabisch) hoewel dat vaker <fanoes>wordt genoemd. ((فنر)<fanr> springveer, spiraal, springer, veer, spoel))

Zie (نورافکن)<noerafkan>: (eigenlijk: +kan/kon: doen: licht maken, licht werpen) verlichting, illuminator, grootlicht, zoeklicht. Synoniem voor ster, briljant, terugslaan.

Zie <fandak>: aansteker. Fan als synoniem voor vuur/ licht?

𓂂(D12/D67/Z13)kr/gr/ǧr

▯(nr?)<ǧoen>

Wordt: <gorgon> (Zie Grieks: de gorgon Medusa). Want zij wordt gedood en onthoofd door de held (Grieks heros) Perseus.

Met de Gorgonen (Grieks: Γοργόνες of Γοργοῖ), enkelvoud Gorgo (Grieks: Γοργώ), worden in de Griekse mythologie doorgaans Medusa (de door Poseidon bezwangerde), Stheno (de sterke) en Euryale (de vérspringende) bedoeld, dochters van de zeegoden Phorcys en Ceto. Zij vormen een zogeheten thriai of triade van chtonische wezens die werden voorgesteld als vrouwen met slagtanden, handen van brons, gouden vleugels en slangen in plaats van haren. Iedereen die hen aankeek werd veranderd in steen. Gorgós (γοργός) betekent: vreselijk, wild, fel. gorgopis/gorgopos/gorops: "met wilde grimmige blik". Gorgeios: van de Gorgo. Gorgurh: onderaardse gevangenis. gurós: rond.

De gorgonenkop (γοργόνειον - gorgoneion) is een van de vaste attributen van de godin Athena. Perseus schenkt haar Medusa's hoofd, dat zij voortaan op haar kuras (korus: helm) of aigis(dierenhuid) draagt. Tevens komt het voor op de aigis van Zeus (geitenvel van Amaltheia). Vaak zien we hierom een gorgonenkop als ornament op wapenuitrustingen terug( ook bij de Romeinen). De gorgo(nenkop) kwam ook voor als antefix (voor op de dakpan) en akroterion (versiering) op Griekse en Etruskische tempels.

Het bloed van de Gorgonen had ook een aparte eigenschap. Het bloed uit de linkerhelft van een Gorgo is namelijk dodelijk en het het bloed uit de rechterkant van een Gorgo is allesgenezend: zelfs doden zouden weer tot leven kunnen worden gewekt (Dus een dualiteit). Er gaan diverse mythen rond over de druppel bloed van de Gorgon. Diverse Griekse mythen vertellen dat de druppels veranderden in giftige slangen in Afrika.

Met combinatie: er onder:

𓂧 (D46) (یاد)<yâd>/yât/-id (Spiegelbeeld)

koploze vis met staart naar links. (nr?)<mâhi>?

<mâhiyât>: wezen, kern, aard, soort, natuur, staat, toestand, innerlijke waarde, inherente waarde, essentie, eigenschap, kwaliteit. (zie vertaald als: een/het wezen). "het wezen gorgon".

met combinatie eronder:

𓊃 (O34)<mozdawaj>/<mozd/moždè>

𓂋 (D21) fam/faman/fahm/f/pa

Wordt: "verstands huwelijk" (verplichte verbinding/ verbinding: ofwel uithuwelijking. Huwelijk uit verstandelijke, bv. financiële, overwegingen. Hiervoor kunnen ook praktische redenen zijn. Vroeger bijvoorbeeld als een van de parner was overleden.

Met combinatie eronder: De ster.

Dus gelezen van onder naar boven: "De ster, verstandshuwelijk, het wezen gorgon, verlicht".

De druppel op het plafond van het graf van Seti. Met dezelfde sterrenbeelden.

-----

In deze periode gingen de krokodillen van de Nijl vechten en zich voortplanten. Ze legden vele eieren zodat die uitkwamen na drie maanden wanneer de nijl weer ging overstromen.

Egypte; begin april was de oogst van rozen in de Fayoum. In boven- of zuid Egypte viel de oogst van sorghum (gierst) rond eind maart maar was pas klaar in mei. Sorghum is een oudere graansoort dan gerst.

Grieks/ Romeinse feesten in Noord Afrika: 4 april, het feest van de Griekse lente- en moedergodin. 12-19 april volgt het feest van de Romeinse graangodin Ceres.

Later werd de maand in Ethiopië Säne genoemd.

Koptische Orthodoxe kalender (rond 284 n Chr): de maand Baramouda (9 april). Oogstfeesten van graan in Boven Egypte op 2 april. De Oogstfeesten van graan in Beneden Egypte viel pas op 2 mei. De Koptische kalender loopt 3 maanden uit van de oude Egyptische kalender als we de namen vergelijken. (Eigenlijk heette deze maand dus : Paona)

In Egypte vlogen de trekzwaluwen in deze periode nu over de Nijl naar het noorden.

Sommigen beweren dat de Sirius ster vroeger 3000-4000 vChr. in het oosten weer opkwam vlak voor zonsopgang, rond 21 juni (winterzonnewende). En dit zou dan samen hebben gevallen met de dag dat het water in de Nijl ging stijgen. Dit zou ook beweerd zijn door Tibullus en Aelian (Sirius verdween dan 70 dagen eerder op 13 april (Zodiak D2 3700 vChr sterrenbeeld Stier). Door de Precessie (zie Astronomie) zou het rijzen van de ster Sirius langzaam zijn verschoven. In de vijftiende en zestiende eeuw voor Christus zou Sirius 17 dagen na de zonnewende zijn opgekomen en in 238 vChr (zie periode 9) zou Sirius ongeveer 30 dagen na de zonnewende zijn opgekomen. Volgens Meyer zou Sirius opkomen op 20 juli van de Juliaanse kalender (139 na Chr), op de hoogte van 30 graden in Egypte. Dus het rijzen is ook afhankelijk van de plaats in Egypte en kan verschillen met variaties van 7 dagen of meer. In Alexandrië op 22 juli en Syene op 16 juli (1 graad naar het zuiden is ongeveer 1 dag verschil). Dus als Sirius verscheen rond 19 juli in Egypte (start Hondsdagen in Nederland) dan verdween hij rond 11 mei.

Bij de equinox (herfst?) gaat de zon onder boven de schouder van de sfinx en valt in een rechte lijn precies langs de piramide van Chefren.

-----------------

Oogsttijd van de palmnoten voor palmnotenolie.

Zuid en midden Afrika: Mongongo boom (Schinziopython rautanenii), fruitoogst van maart tot mei. Ook de voedzame nootachtige zaden zijn eetbaar van de Mongongo-noot/ Mangetti-noot: Ricinodendron rautanenii). De harde noten zijn hoofdvoedsel van de Bushmen en blijft lang liggen. De wilde Tsamma Meloen(Citrullus Lanatus/ Nara) oogsttijd maart tot mei. Men probeerde deze in de woestijn te bewaren voor in de droge tijd als waterbron. De wilde meloen is erg belangrijk voor de woestijnbewoners zoals de bruine hyena, jakhals, spiesbok en springbok. Zij halen hun noodzakelijke vocht hieruit. Sommige volken eten alleen de zaden die ze tot meel vermalen waarmee ze pap maken.

Het oogsten van meloenen en pompoenen wordt symbolisch gezien als onthoofden. Dit zien we ook terug bij vele andere culturen zoals de Maya's maar ook in Europa als "Jack and the lantern", wat we nu nog kennen als Halloween. Bij de Bushmen werd dit vergeleken met het onthoofden van de zon. Hier is ook een mythe van bij de Bushmen van Namibië: Er was eens een vuurman die de jagers geluk bij de jacht gaf in ruil voor het beste vlees. Dit ging een tijdje goed tot de jagers niet meer hun beste deel op wilden offeren. De jagers doodden op een dag de vuurman, onthoofden hem en gooiden zijn hoofd in de lucht. Zo kwam de zon aan de hemel. Zo ging de zon elke dag van oost naar west op zoek naar zijn lichaam. Nu kregen de jagers wel minder jachtbuit (start van het droge seizoen, ouderen zijn kwetsbaarder). Dit onthoofden werd soms ook gezien als het doden van de oude god of goddelijke koning die moest worden vervangen als hij zijn best niet deed (regen bracht) of te zwak werd (zie het feest van de Toren en de Draak van het jaar rond bij herfstequinox op het noordelijk halfrond). De koning werd vaak vergeleken met dieren waarin hij zich tijdens zijn leven of na zijn dood in zou kunnen veranderen. De dieren die bij deze periode horen zijn dan ook de katachtigen zoals de machtige leeuw, jaguar, panter. Maar ook de olifant en de slang zoals de python. In Noord Nigeria in de koninkrijken van Gobir, Katsina en Daura werd de oude koning ritueel gedood en met bloed van een zwarte os overgoten. Na zeven dagen werd de nieuwe koning aangesteld. Sommige koningen ontliepen dit door een tijdelijke vervanger aan te stellen. Wellicht is dit ook overgenomen als "Zondebok", de Judas (Martelaar), deze moest worden gedood (zie Carnaval op het noordelijk halfrond).

Zimbabwe half april oogsttijd van sorghum (vingergierst) rond 10 april-11 mei, maïs, katoen, pompoen, watermeloen. De olifanten hebben het vaak voorzien op de moderne maïs (uit Zuid-Amerika) en zijn er dol op maar vernielen zo wel de akkers. Ook wilde zwijnen zijn dol op granen.

Zimbabwe: De Matabelen maakten grote vuren in de maand april. Men maakte ze zo dat de wind de rook over hun velden gingen over de oogst. Men geloofde dat de rook van het vuur zou helpen om de oogst te laten rijpen. Ook de Zoeloes branden medicijnen/ kruiden in een vuur die zo geplaatst ws dat de rook over de velden ging. Deze rook zou de oogst verbeteren.

Zwaziland: eind april moderne maïsoogst tot begin mei

Basotho/ Basuto volk van Zuid Afrika: In maart is de oogst van moderne maïs en gierst. De eigenaren van het graan kookten wat ervan in een nieuwe kookpot op de dorsvloer. Daarna gooide men een paar handvol op de berg gedorste graan en zei; "Bedankt goden, breng ons morgen ook brood". Hierna mag de rest van het graan gegeten worden. Soms legde men ook wat in een klein gat in de dorsvloer. Bij de Bantoes van Zuid Afrika mocht men pas eten van de nieuwe oogst nadat de leider toestemming gaf. Als de gierst rijp was verzamelden alle mensen zich in zijn grote hut. Hij voerde rituelen uit en offerde een beetje graan aan de vooroudergeesten. Door het op de graven te leggen of in de rivier te gooien. Hierna mochten de gewone mensen het graan verzamelen en eten. De meeste volkeren van Afrika gaven een eerste deel van de (graan)oogst als offer aan de voorouders/ geesten. Vaak begeleid door bier of soms een dierlijk offer voor het feest. Vaak op de graven of op een heilige plek zoals onder de heilige boom. Bij de A-Kamba van oost Afrika, geloofde men dat de geesten van de doden leefden in de wilde vijgenboom (mumbo) van het dorp (zie hemelboom). Voor hen bouwde men miniatuur hutjes aan de voet van deze boom. De lege plek onder deze boom werd "plaats van bidden" (Ithembo) genoemd.

In de Kalahari-woestijn oogst men in april bessen en vruchten zoals de wilde tsamma meloen, de stekelkomkommer: Horned melon (Cucumis metuliferus) en Kiwano. Soms noemde men de stekelkomkommer ook Elandkomkommer naar de Elandantilope. Ook is het de tijd om paddenstoelen te zoeken en de Bushmen zoeken dan de kalahari truffels (n!abba) Terfeziaceae sp. Deze groeien net onder het zand en worden gevonden met een graafstok. Men stooft ze gaar tussen gloeiende kooltjes. Als het geregend heeft in februari groeien er witte paddenstoelen Omajowa (Termitomyces schimperi) uit bepaalde termietenheuvels in Namibië . Als er in februari geen regen is gevallen zijn er ook geen meloenen te vinden. Van de tsamma meloen wordt het sap gekookt en in struisvogeleieren bewaard voor het komende droge seizoen.

Botswana; Bushmen eten ook Mongongo noten, Manoela noten, Marayammanoten, zure pruimen en Tsin bonen (Bauhinia esculenta). April en mei vormt een korte herfst maar wordt niet als apart seizoen gezien. Men eet nu ook Sja wortels (Vigna dinteri) en jaagt op springhazen.

Nadat de bushmen in contact kwamen met de andere herderbevolking begonnen sommigen ook met het houden van schapen.
Zij noemden zichzelf Khoikhoi (zie ooi). Later werden ze door de Europeanen Hottentots genoemd.

Tanzania/ Serengeti: dieren (wildebeesten/ gnoes) trek naar het noord-westen rond april na de eerste regenval. Ze volgen de regenbuien. De steppezebra's en Thomsongazelles trekken met hun mee.

Tanzania: oogsttijd Millet (Gierst) rond 26 maart-10 april. Sorghum (vingergierst) rond 10 april-11 mei. Tegenwoordig ook rijstoogst in maart. Veel last van vogels die de oogst opeten zoals trekvogels en wevervogels. Zoals de Quelea wevervogels (ze noemen ze daarom sprinkhaanvogels).

Tanzania zaaitijd tarwe: 1 april-30 april (logischerwijs na de eerste regenbuien) Of al in de vorige periode

Botswana zaaitijd tarwe (zie Tanzania). Vroeger gingen de Marimos een Tswana volk een mensoffer brengen voor het gewas. Men koos vaak een korte gedrongen man. Hij werd met geweld gepakt of verdoofd en naar het veld gebracht waar hij werd gedood (onthoofd?) tussen de tarwe om "als zaad te dienen". Daarna werd zijn hoofd verbrand en zijn as werd over het veld gestrooid om het vruchtbaar te maken. De rest van zijn lichaam zou zijn gegeten.

Zuid Botswana en Zuid Kalahari: Gemsbok National Park: dieren (hartenbeesten/ gnoes komen hier langs op hun trek naar noorden van maart tot mei. Hierbij trekken ze over de Nossob rivier. Ze trekken naar noord Botswana om daar in de droge tijd te kunnen zijn.

Botswana: Makgadikgadipan: De zebra’s (steppezebra Equus quagga) trekken in maart/ april terug uit de zoutvlakten naar de Okavango delta in het noord-westen. Sommige olifanten en gnoes trekken met hen mee.

Okavango: In maart begint de start van de overstroming bij het 1e punt, in het noorden, na de laatste regenbuien in het noorden konden de zwijnen makkelijker graven naar de wortels.
De bavianen volgen de zwijnen om te profiteren van hun graafwerk. In april is het de eerste vloedmaand (1km per dag), in vier maanden bereikt het de delta.De zandkikkers komen uit het zand. Eilanden vormen zich rond de termieten heuvels.

Midden Afrika (Zambia, Malawi, Mozambique): Koedoe, paartijd (draagtijd 7 maanden), zodat de jongen worden geboren in de regentijd.

In April is het meeste water te vinden in de Victoria watervallen/ Mosi oa Tunya.


Paartijd leeuwen en Luipaard (draagtijd 3-4 maanden) in maart. Mannetje en vrouwtjesleeuw lopen dan ook zij aan zij. De leeuwen jagen in de droge tijd vooral op kleinere prooien zoals wrattenzwijnen (die nu ook paren). De jonge mannetjesleeuwen proberen de groep vrouwtjes over te nemen. De jonge leeuwen die er al waren kunnen worden gedood door de nieuwe mannetjes. In de rotskunst zien we dan ook vaak twee leeuwen.

De maan en de leeuw: Tijdens volle maan gaan de leeuwen meer jagen en vallen meer mensen aan. Daarom staat de maan in verband met de leeuw en gevaar (en dood). In Zuid Afrika zag men in de maan vaak een vrouw die hout verzamelde. Logischerwijs een vuur dat tevens de leeuwen verjaagde. Volgens de Bushmen komt de leeuw vooral af op huilende kinderen, dus moesten de kinderen stil zijn. Soms lijken de ogen van de leeuw op een vuur in de nacht (reflectie). De leeuw volgt de geur van zijn prooi en in vele mythen volgt hij de geur van een domme of onoplettende jager tot aan zijn hut.

Een vallende ster werd door de Bushmen ook wel "ogen van de leeuw" genoemd. Het brengt ongeluk/ gevaar als je in de richting van de vallende ster loopt. Men geloofde dat je dan de lichtende ogen tegen zou komen van de leeuwen.

NuNumma-Kwiten was volgens de /Xan Bushmen een van de eerste mensen van een zeer oud ras. Hij kon zich in een roofdier veranderen dat grote stukken vlees verorberde en de eieren van de struisvogel in zijn geheel inslikt. Daarom werd hij ook wel de "witte mond" genoemd (volle maan?). Hij at de kinderen die huilen.

Sommige jagers stalen in slechte tijden de maaltijd van de leeuw. De leeuw was bang voor de Bushmen, wellicht ook vanwege zijn geur en omdat hij soms op de leeuw jaagde.

Voor de Bushmen van de /Xan was de dauw na volle maan wel gunstig en genezend. Men zag ook wel een schoen (sandaal gedragen in doornbosjes) in de volle maan. De Bidsprinkhaan/ Mantis zou een keer overvallen zijn door het donker en zijn schoen in de lucht hebben gegooid. Hij beval dat de maan ging schijnen (zie de schoen in de volle maan). De maansikkel zou gevormd zijn door de zon die de maan doorboort en liet een ruggengraat achter van de pijnlijke maan. Of als de maan hol is zou dit komen doordat de dode zielen hier in zouden zitten.

De KhoiKhoi (Hottentotten) beschouwden de zon: Sore als goed en de maan: Cha als slecht. Daarom was cha ook het woord voor mest/ poep (hoewel dit ook nuttig kan zijn). De maan zou de brenger zijn van ziekte en ontberingen (de dood), zie de mythe van de haas. Wanneer het volle maan was en de vrouwen menstrueerden gaven ze de maan de schuld.

Vele volkeren zoals de Bushmen van Zuid Afrika vereerden de maan en hielden vooral veel feesten tijdens nieuwe maan.

Geboortetijd Hyena's. Zodat de jongen kunnen jagen in periode 7 op de gemsbok.

Ethiopië: 9 april: Start van de maand: Miyazya

Ethiopië: Orthodox-christelijk Paasfeest; Fasika (21maart-25 april). Viering opstanding van Jezus. Vooral gevierd in Lalibela. Men vast hiervoor twee maanden(55 dagen, vanaf de donderdagavond voor Goede vrijdag) door geen vlees of dierlijk voedsel te eten. Kerkdienst op de zaterdagavond voor Pasen. Hierbij loopt men rond de kerk met kaarsen en draagt men witte kleding (yabesha libs). Palmzondag (Hosaina) Herdenking van binnenrijden van Jezus in Jeruzalem op een ezel . Men draagt hoofdbanden van gevlochten palmbladeren. Men zingt en speelt trommel. Hierna houdt men een feestmaal van gestoofd schapenvlees op een pannenkoek van teff-meel met kaas. Ook eten ze een groot brood van speciaal zuurdesem (Dabo).

Ethiopië: Oromodal; hoogtepunt droogteseizoen. Het gras is zo uitgedroogd dat ze naar de bronnen trekken met hun vee. (Tegenwoordig zijn vele bronnen opgedroogd). Vrouwen slaan de nog groene acaciazaden uit de bomen om de dieren te voeren. Shilluk volk bij de witte Nijl; Vroeger bij Ashop, hield men een ceremonie bij de schrijn van Nyakang: Een os werd gedood met een heilige speer terwijl de koning bad om regen voor het land. Het dier moest naar de rivier lopen en terug waarbij het bloed op de grond viel en het land vruchtbaar zou maken. Het meeste bloed werd opgevangen en in de rivier gegooid. Een koe werd benoemd aan Nyakang en mocht voortaan bij de heilige kudde grazen. Dinka volk bij de boven Nijl; Rond april bij nieuwe maan werden ossen geofferd met de heilige Lerpiu speer, aan de grote geest Lerpiu zodat hij Dengdit, de hemelse regenmaker, het liet regenen. Hierbij hield men een dansfeest. Het bloed werd gekookt en gegeten. (Lerpiu zou ook de naam zijn van een vallende ster).

Malawi: in Lilongwe bloeien in maart en april de gele acacia’s.

Kenia: Het Nandi volk en het Kalenjin volk kalender. Deze periode komt overeen met de maand Wagi/ Mamut

Tanzania: rijstoogst in maart. De sprinkhaanvogels (quelea) komen met miljoenen de oogst opeten. De boeren proberen ze met lawaai te verjagen en ze steken hun slaap/ nestbomen in brand.

Zambia: Tweede maandag in maart; Dag van de jeugd.

Zambia: rond maart/ april of Pasen (voor het droge seizoen vanaf mei). Het water trekt zich terug van de rivieren (Zambezi) en het wordt droog. In Barotseland, de Lozistam gaan de reuzen kano's met vele roeiers en de koning en koningin weer terug naar het watergebied (zie het feest in december periode 12). De overstroomde huizen worden gerepareerd en vruchtbare land dat overstroomd was kan worden geploegd en later gezaaid (wellicht in de volgende periode). Ze kenden ook een mythe: De eerste en grootste vloed was Maya la longwa. Toen bouwde men de eerste grote boot en hierin legde men zaden en mest. Daar waar ze landen strooiden ze het zaad uit en de mest. Daaruit groeiden alle planten en dieren op aarde. Zo ontstond de wereld.

Mozambique: 7 april, vrouwendag.

Zuid Afrika: Goede Vrijdag, Dag van het gezin (Paasmaandag).

Eind maart vliegen de flamingo’s uit Afrika naar het noorden om te broeden. Sommigen doen dit in noord Afrika zoals in Mauritanië (broedtijd in maart van flamingo’s) en in Tunesië en Algerije broeden ze in april net als in Europa. Veel flamingo's zijn te vinden in het Nakurumeer, net als de pelikanen. De hyena's jagen hier op de vogels. Dan trekken ze verder naar de zoutmeren of naar het hoge noorden zoals Frankrijk.

-----------------------------

Periode van Vissen (nu)

KhoiKhoi (Hottentot) Korana: Nummer 8: //xaisi. Kaapse uitspraak vroeger: Kheysi

Bantu Magosi vroeger: Ulnane. Xhosa modern: Isibozo

West Afrika

>>