9) Daarna kwam de Lentefeest periode van 22 augustus tot 21 september.   >>

(overgang van winter naar lente). 21 september is de lente-equinox.                                                          

Prehistorische periode van Steenbok

Kleur blauw in Zodak A. Blauw van water.


Zuid Afrika: Kent de kleine steenbok-antilope (Raphicerus campestris) ook steenbok genoemd, waar de Bushmen op jaagden. De Bushmen konden dit dier ook doden met de werpknuppel. Deze steenbok vormde het hoofdvoedsel van de leeuw en luipaard in de droogste periode (nu). Naast het stekelvarken, de honingdas, de koritrap en het zwijn. Maar dit zijn geen gemakkelijke prooien. Opvallend is dat de Sirius ster ook voor veel voedsel stond.

Busmen: gai/ gaie of !gai : steenbok: "donker/schemer".

De KhoiKhoi (Hottentotten) zouden de klipspringer antilope (Oreotragus oreotragus) noemen: k'gogëe. Deze was vergelijkbaar met de kleine steenbok antilope: k'goeda/ kãouda, oude uitspraak ook: Gouda. De klipspringer antilope delen hun leefgebied met klipdassen. De Sonqua Bushmen/ khoikhoi gebruikten ook de jachthond voor de jacht op klipdassen. Dus dit zullen ze wel gecombineerd hebben.

Bushmen-volk Sterrenbeeld Sirius; “heup ster” van Grote hond en Canopus en Capella; “horens van Tshxum” vormen een soort regen-stier en staat in verband met de komende lenteregens in periode 9 Verschillende regen-dieren werden aangeroepen omdat dit de droogste periode was (nijlpaard, kikker, elandantilope, vis, regenslang of rups, stier).  (zie ook bij Egypte de betekenis van Sirius, ook periode 6). Men hield vele regendansen die vaak werden begeleid met de boogharp. De boog laat men rusten op een meloen voor een betere resonantie. Vaak droeg men antilope-oren tijden de regendans op het hoofd (zoals de grote oren van de steenbok?). Soms benoemd men de komst van regen als "kriebelend" of "prikkelend". (zie Zodiak E, periode 8: Canopus en de prik/steek). Ook de mantis zou voor kriebel zorgen.

Bij de ǀXam-sprekende Bushmen zou Sirius en Canopus staan voor het uitvliegen van de mieren en termieten vlak voor de regen.

De Khoikhoi (Hottentotten) en bewoners van zuid afrika noemden de regen van augustus (in verband met Sirius): De kou van regen Orion. Dat tegengesteld was aan de hitte van Sirius in Europa (Nederland). Het is logisch dat Orion die vaak vergeleken werd met "de grote jager"
in de meeste culturen natuurlijk hier voor de regen zorgde.

Om de regen te lokken gebruikten de Bushmen de Ghoera: Dit is een muziekinstrument in de vorm van een boog met 1 snaar gemaakt van pees (snaarboog). Bij het ene uiteinde van de snaar zit een plat stukje van een pennenschacht in de snaar vastgemaakt. Door zijn mond op de veer te houden en zachtjes te blazen, kan de muzikant verschillende toonhoogtes krijgen. Meestal gebruikten de sjamanen dit instrument.

De lier van 4 snaren werd door alleen vrouwen bespeeld. Een jong meisje bespeelt de snaren met een stokje terwijl een oudere vrouw de klanken versterkte door met haar duim over de snaren te strijken die het meisje aanraakte.

De KhoiKhoi (Hottentotten) geloofden in een mythisch wezen/ geest/ god: //Gaunab. Bekend als een straffend wezen en in verband met de dood omdat wervelwinden, eclipsen van zon en maan, vallende sterren, ziektes en onheil aan hem werden toegekend. Ook de dode geesten werden //gaunagu of sobo khoin; "mensen van de schaduw" genoemd. Maar soms ook bekend als /hei of / nun: "herten (antilope) voeten". Wellicht bedoelde men de pootafdruk (voetafdruk) die de geesten zouden maken. // Gaunab werd later ook Damoh een andere naam voor demon.

// Gaunab was meestal in strijd met de god-held Tsui-//Goab (Tsui Koab). Hij was zowel een mythische leider, strijder als groot sjamaan en bacht regen en dus leven en voorspoed/ gezondheid aan de mensen. Logischerwijs zou voor de regen (lente) strijd geleverd moeten worden. De srijd tussen tegenpolen. Zoals men denkt in vrijwel alle culturen over de hele wereld. Tijdens de jaarlijkse regenceremonie bad men aan Tsui-//Goab. Hij werd ook Thikkiva/Thikkwa genoemd en vaak verbasterd tot Khourrou=!Gurub, als de god van de bliksem. Wellicht bezat hij ook een Ghoera of boog (de oervoerm van de lier of harp) om regen te maken/ te genezen. Was hij tevens Orion?

Volgens een Korana mythe zou : de mythische god-held Tsui Koab (Tsui-//Goab) het eerste mensenpaar hebben geschapen (zie sterrenbeeld Tweelingen).
De man Kanima/ Noh: struisvogelveer en de vrouw Haunamaos/ Hingnogh: geel koper. Hij gaf ze koeien waar ze melk van konden drinken, een staart van de jakhals om zweet weg te vegen van de wenkbrauw. De staf met de knots (Kiri), een pijlkoker met pijlen, een boog
en een schild.

Een andere mythische voorouderheld en jager was HeitsiEibib. Hij had grote mythische krachten en zij en zijn familie speelden een rol in vele mythen. Hierbij ging hij dood en werd vaak herboren. Hij was tevens een rijke en machtige leider, een helderziende en tovenaar. Hij werd vereerd als een dode god. En zijn graven in de vorm van steenhopen waren verspreid over het gehele land. Wanneer men er langs liep legde men er een steen of tak neer of ander offer. En men bad tot hem voor geluk bij de jacht (Dit gebruik is ook bekend bij de Aboriginals
in Australië, maar ook bij de de Griekse god-helden). Toch werd Tsui-//Goab meer vereerd.

In de maand september zouden de vrouwen van de KhoiKhoi een plant oogsten die nu bloeide. Deze zou een hallucinogene werking hebben waardoor ze verdoofd werden, in trance raakten (om het weer te voorspellen/ regen op te roepen?) en lang sliepen. Zie wilde dagga: cannabis (Leonotis leonurus, Gieks: leeuwen-staart, Engels: lion's tail: leeuwen-staart). Opvallend is een mythe over de leeuwenstaart. Men zegt dat leeuwen ze tussen hun tanden houden om te praten als mensen.

Op de rotstekeningen in Twijfelfontein staat een grote Neushoorn (rechts van de giraffe) Ongeveer op de plaats van het sterrenbeeld van De Grote Hond (met de Sirius ster) gelijk aan de neushoorn van hetzelfde sterrenbeeld in de prehistorische grotten van Lascaux in Frankrijk (zie het jaar rond Europa en Azië). De neushoorn werd getekend om regen aan te roepen.

In deze droogste periode in de woestijn van zuid Afrika is er kans op spontane branden (bos- en savannebranden). Maraboes en bavianen eten de gevluchte en geroosterde insecten. Zo ook de vuurrode bijeneter vogels. Voor de Bushmen kan een grote brand erg gevaarlijk zijn. De Bushmen maken jacht op de dieren bij de watergaten. Ook oogsten ze wilde honing van een bijensoort die niet kunnen steken. De larven worden weer netjes teruggezet in het gat en het nest afgedicht.

De olifanten komen naar het park van Khoudum in Namibië want hier is tijdens de droge tijd altijd water te vinden. Om zich sterker te maken voor de jacht houden de Bushmen de olifantendans. Dit is tevens een helingsdans.

Kalahari: In september komen veel bijen op alle restjes water af die ze kunnen vinden. Men kan nog water vinden in de Maretwabessen, wilde watermeloen, en sommige wortels. Men jaagde vooral op vogels en knaagdieren want er zijn weinig antilopen.

Bushmen in de periode van Leeuw: De mythe van de Caracal (woestijnlinx) verteld door een moderne Bushman. De heldere ster die tot in de ochtend aan de hemel staat (Sirius) werd "de grote jager van de nacht" genoemd. Aan het begin der tijd toen sterren en dieren als mensen waren, toen was de ochtendster de felste in Afrika. Hij zocht zich een bruid. De luipaard was voor hem te schuchter. De leeuwin te groot. Op een dag zag hij het wonderschone Caracal vrouwtje met zijn vurige bekoorlijkheid. De ster werd verliefd en bleef op deze dag langer aan de hemel staan dan anders. Ze trouwden en de ster verafgoodde zijn bruid. De rode vacht en de sierlijke puntige oren. Maar de hyena was jaloers op haar geluk. Ze legde een vergiftigd stuk vlees neer. Ze verdween daarna in de woestijn. Haar plaats naast de ochtend ster nam nu de hyena in. Maar omdat ze zo lelijk was waagde ze het niet om haar kop naar Sirius te draaien. De jonge zus van de Caracal wist van de verwisseling en vertelde de ochtendster wat er gebeurd was. Hij was woedend en stuurde bliksem naar beneden (symbool voor de regentijd). De bliksem was bedoeld om de hyena te straffen en ze vluchtte weg. Maar ze verbrandde zich op vele plekken op haar huid en de hyena is daar nu nog mee getekend. Uiteindelijk vond de ochtendster zijn Caracalvrouw terug. Tot deze dag keert hij dagelijks op tijd terug om op zijn vrouw te passen (ze slaapt overdag).

In een Bushmen mythe zijn de sterren van sterrenbeeld van de leeuw (Regulus of Alpha Leonis) de dochter-hart ster van de Ochtendster Jupiter (of Canopus?)Jupiter slokt zijn dochter op en wordt dan zelf de de Ochtend-hart-ster. Als ze volwassen is spuugt hij haar weer uit. Hij verstopte haar onder de eetbare wortel (!kúïssi)tot haar moeder haar zou komen ophalen. Vele dieren deden zich als haar moeder voor maar daar trapte ze niet in. Haar moeder; de woestijnlynx of Caracal, werd in een leeuw veranderd door de hyena en de jakhals die haar giftige Bushmen larven gaven. Dit is een verwijzing naar gif (voor jachtpijlen) en genezing. De lynx werd beschouwd als snel en slim en de kat of leeuw als langzaam en dom maar ook achterbaks. Zie de herfst-equinox. Later trokken familie haar leeuwenhuid af zodat ze weer terug in een Lynx veranderde maar nu kon ze alleen geen bushmen' s rice meer eten maar wel vlees.

De lynx heeft jongere zus die haar graafstok achter zich aansleept. Wellicht komt dit terug in de ster: graafstok-steen. Wellicht Achernar (Alpha Eridanus, Helderste onderste ster van de Eridanus rivier).

Sommigen noemen de ster Sirius de groootmoeder van Canopus.

Bushmen: Bij het verschijnen van Sirius riepen de mensen tegen elkaar: "Sirius komt daarginds. Je moet een stok branden voor ons naar Sirius (gericht). Wie heeft Sirius als eerste gezien? Een man zei; Onze broer zag Sirius. De andere man zei tegen hem; Ik zag Sirius. De andere man zei tegen hem; Ik wens dat jij voor ons een stok brand richting Sirius. Dat de zon mag uitkomen en voor ons gaan schijnen zodat Sirius niet koud naar buiten zal komen. Degene die Sirius zag zei tegen zijn zoon; Haal voor mij het kleinde stuk hout daarginds zodat ik het eind in het vuur kan steken, zodat ik het kan branden richting grootmoeder. Zodat grootmoeder kan opstijgen in de hemel, zoals de andere ster Canopus. Het kind bracht hem het stuk hout en zijn vader hield het einde in het vuur. Hij hield het brandend op richting Sirius. Hij zei dat Sirius zou twinkelen zoals Canopus. Hij zong over Canopus en hij zong over Sirius. Hij wijst naar hen met de brandende stok en wijst naar hen (Hij beweegde het snel op en neer). Opdat ze mogen twinkelen zoals elkaar. Hij gooit vuur naar ze. Hij bedekte zichzelf in zijn mantel (kaross), ook met zijn hoofd, en ging liggen. Want hij voelde dat het gewerkt had. Hij had Sirius de zonnewarmte gegeven (via het vuur) zodat Sirius warm naar buiten zou komen. De vrouwen gingen vroeg in de morgen weg om te zoeken naar Bushman rice (rups/larven, meestal van mieren). Ze wandelden en namen een arm uit hun mantel (kaross) waardoor ze een schouder bloot stelden aan de zon.


Zambia: droog, zie ook periode 10: meren zijn in modderpoelen veranderd. Nijlpaarden verzamelen zich in laatste rivier waar nog water staat. Stieren vechten hier om de heerschap van de kudde en om met de vrouwtjes te paren. De nijlpaarden vechten en paren in Afrika meestal in de droge periode. De mannetjes die verloren hebben zijn moe, alleen en lopen over land en een makkelijke prooi voor jagers. Het nijlpaard wordt door de Bushmen ook weergegeven op de rotsen. Eigenlijk is het nijlpaard verwant aan het zwijn, het stamt af van een zwijnachtig dier. In de nacht gaan nijlpaarden ook op het land grazen.

Bushmen: Om regen te lokken trok men een water dier over land. Ook vroeg men regen aan de kameleon.

De Bushmen beschouwden het nijlpaard als het dier dat de regen bracht en kenden speciale rituelen met nijlpaarden en dit werd ook afgebeeld op de rotskunst. De sjamanen gingen het water in om een nijlpaard te vangen. Deze zouden ze dan aan een lijn door de neus over het land hebben meegenomen (logischerwijs werd het onderweg nat gehouden). Men geloofde dat overal waar het nijlpaard liep de regen zou komen. Na de regen verzamelde men dan de uienbollen. Een mooi voorbeeld van rotskunst met de nijlpaard is te vinden in de Motopo Hills in Zimbabwe. We zien ook veel trance dansen om de regen aan te roepen. Wellicht maakte men ook gebruik van een soort lang blaasinstrument. Ook kan men symbolisch met pijl en boog in de lucht schieten om regen (we zien speciale pijlen afgebeeld). Wellicht prikte men elkaar met pijlpunten. Omdat de pijlpunten meestal giftig waren, hadden ze een soort extra beschermhoes. Ook droeg men antilope kleding. Men berijd de grote slang. Zie het boek: Legacy on the rocks, The Prehistoric Hunter-Gatherers of the Motopo Hills, Zimbabwe: Elspeth Parry. De Bushmen vingen de nijlpaarden in valkuilen in de lente. Zie de bushmen term hau/hare: "water halen/brengen" maar ook "Nijlpaard".

Volgens de Romeinse schrijver Plinius de oudere zou het nijlpaard de mensen de kunst van het aderlaten (Engels: phlebotony) hebben geleerd.

Soms zijn sommige vijgenbomen rijp (hun bloeitijd is verschillend). Dit is een welkome voedselbron voor vele dieren zoals olifanten en apen in de droge tijd.

(Landbouwperiode van Schorpioen/ Weegschaal)

----------

Periode van Maagd in Egypte:

Koptisch: Hator, later: Atyr De 3de maand van het overstromingsseizoen. Dat wil zeggen: het water in de Nijl steeg en stond hoog met als hoogtepunt eind september (sommigen beweren dat dit precies viel rond 22 september met de lente-equinox). Hierna begon de werkelijke overstroming van het land. Vooral als de Ster Sirius kort voor zonsopgang weer zichtbaar was. (Hij kwam in Nederland op rond 25 augustus, tegenwoordig al op 20 augustus). Als we terugrekenen dat het feest 70 dagen duurt dan valt het begin rond 14 juni

Nieuwe vertaling: Maand 1

Nieuwe vertaling: "(1ste maand, huis van de zon ) 21ste dag: <bâten><wazir>(binnen-gewas?/aanwas?)<joeje><wazir>:<wey> hij,zij <âmadan>: komen, <nâr><kes>: granaatappels plukken.<nešin>versieren/sieren <yek> <saed>: arm(en) (van)<qazan/qasan>tak(ken). (bron: Ashmolean Museum HO 1256)

Nieuwe vertaling: Genoemd na: "Maand 1, huis van de zon, 22ste dag". En 23ste dag. En na "Maand 2, huis van de zon, derde dag": <faz>fase, <barâmadan>: opkomen, naar boven komen, <fati>?jonge <sabè> 7 <kâr>: werkers. Dus "fase (van) het opkomen/rijzen van de Pleijaden" (synoniem). Dit komt precies overeen met de kalender periode!    (tekst eind 20ste eeuwse Dynastie of vanaf late nieuw rijk, bron Ashmolean Museum HO 1256)

<kapè>: weegschaal, schaal (Genoemd op 28ste dag van eerste maand. Weegschaal is het sterrenbeeld van de 2de maand). En <rai>?: oordeel, uitspraak, stem, beraadslaging, overleg, raad, plan, advies, opinie, mening, gedachte. Of <roj>: terugkeer. (bron Ashmolean Museum HO 1256)

Er is ook een ster die de staartpunt van de leeuw voorstelt (op andere afbeeldingen). Deze kan liggen bij of in sterrenbeeld Maagd.


(maagd met korenaar in de hand zoals op de Denderah Zodiak).

Egypte; Hier stond zij voor de opper godin van de landbouw, zij draagt een korenaar . Zoals de Griekse godin Demeter en Kore. Het land wordt nu vruchtbaar gemaakt.


Vlakbij op de slang zit de raaf/ kraai (غراب)<qorâb>, bekend als "de waterbrenger/ waterdrager"(zie: âb: water, vocht). Van: <qarâbat>: vreemdheid, raarheid, eigenaardigheid, wonderbaarlijk, enorm, abnormaal. <qarib>: vreemd, eigenaardig, vreemdeling.(Wellicht staat hij ook letterlijk en figuurlijk voor "krab"(kreeft). Want het sterrenbeeld Kreeft is nieuw, het is ontstaan uit de neus van de Reuzenleeuw.

Oogst in september van citrusfruit, tamarinde vruchten, olijven en later rijst.


Nijlpaardgodin en de de stier


Denderah zodiak: godin (oude naam Taweret/ Tawaret /Taurt, Thoeris,Thor) staat ook voor sterrenbeeld Draak?. Weergegeven als Nijlpaard met een mes in haar hand (wellicht staat de punt van het mes voor Berenhoeder).Taweret ( godin met grote borsten in de vorm van nijlpaard, krokodil en leeuw) .

Aan het eind van deze periode werden de dammen die het stijgende water van de Nijl tegenhielden al doorgesneden. Dit zou dus ook het mes van Godin Taweret/ Thor kunnen voorstellen. Of het stieroffer. Pas in de volgende periode opende men officieel de kanalen. In Caïro werd het doorsnijden van de dammen gedaan tussen de zesde en zestiende van Augustus. Voor de dam van het oude kanaal van Khalíj lag een afgeknotte aarden heuvel die: Arooseh of "bruid" werd genoemd. Bovenop werd een beetje graan gezaaid. Deze heuvel werd al een of twee weken eerder opgelost door het rijzende water van de Nijl. Volgens oud gebruik werd een jonge maagd versierd met bloemen in de rivier gegooid als offer voor een goede overstroming (dit werd pas opgetekend rond 1400 nChr. door Al-Maqrizi/ Makrizi). Sommigen spreken ook van een pop met kleding aan die in de rivier werd gegooid. Hoe oud dit gebruik is en de herkomst is onbekend.

Sommigen beweren dat de Sirius ster vroeger 3000-4000 vChr. in het oosten weer opkwam vlak voor zonsopgang, rond 21 juni (winterzonnewende). En dit zou dan samen hebben gevallen met de dag dat het water in de Nijl ging stijgen. Dit zou ook beweerd zijn door Tibullus en Aelian (Sirius verdween dan 70 dagen eerder op 13 april). Door de Precessie (zie Astronomie) zou het rijzen van de ster Sirius langzaam zijn verschoven. In de vijftiende en zestiende eeuw voor Christus zou Sirius 17 dagen na de zonnewende zijn opgekomen en in 238 vChr (zie periode 9) zou Sirius ongeveer 30 dagen na de zonnewende zijn opgekomen. Volgens Meyer zou Sirius opkomen op 20 juli van de Juliaanse kalender (139 na Chr), op de hoogte van 30 graden in Egypte. Dus het rijzen is ook afhankelijk van de plaats in Egypte en kan verschillen met variaties van 7 dagen of meer. In Alexandrië op 22 juli en Syene op 16 juli (1 graad naar het zuiden is ongeveer 1 dag verschil). Dus als Sirius verscheen rond 19 juli in Egypte (start Hondsdagen in Nederland) dan verdween hij rond 11 mei.

Rond begin september bereikte in prehistorisch Egypte de Nijl haar hoogste punt. Men maakte jacht op gazellen en dieren op het woestijn plateau.

De Mythische Koning Ptolemaeus III Euergetes I, zou ontdekt hebben dat de kalender verschoof en zover was uitgelopen dat de winterfeesten gehouden werden in de zomer en andersom. Men dacht dat dit kwam omdat de ster Sirius 1 dag in vier jaar verschoof. (Hij zou hier over vergaderd hebben met zijn priesters en schrijvers in de stad Canopus). Men noemde het daarom ook het Sothische jaar (van 1460 zonnejaren of 1461 verschuifbare Egyptische jaren). En hij voerde 237/ 238 vChr tot 196 na Christus een tijdelijke kalenderwijziging door waarbij 1 schrikkeldag aan het eind van elke vier jaar werd toegevoegd aan de 5 bestaande schrikkeldagen (Genoemd: Decreet van Canopus). Deze 6 de dag werd Euergetes genoemd. In het decreet staan ook geschenken van de koning aan de tempels vermeld en het oprichten van gouden beelden voor de mythische prinses Berenice II die plotseling overleden zou zijn. Niet toevallig heette zijn oudste zus ook Berenice Syra. En nadat hij zijn zus had vermoord zouden zijn veldtochten naar Syrië zijn begonnen. Canopus is een helderste ster in het sterrenbeeld van Kiel/ Carina. Een belangrijke ster voor Egypte. Berenice is ook vernoemd naar een sterrenbeeld: Het haar van Berenice. Dit "haar"of "pruik" is gelegen boven sterrenbeeld Maagd. En niet toevallig besloot men om het feest ter ere van Ptolemaeus en Berenice te houden op de dag dat de ster Sirius weer verscheen.(zie de staart van sterrenbeeld Leeuw)

De Romeinen zouden het vaste Alexandrische kalenderjaar bedacht hebben die samen zou vallen met de Juliaanse kalender. Sommigen hielden echter nog de oude kalender aan. Sommigen beweren dat de introductie van de Alexandrische kalender plaatsvond in 26 voor Christus, anderen 25 voor Christus. Ook het jaar 30 voor Christus zou er aan gekoppeld zijn omdat toen Augustus, Mark Anonius versloeg onder de muren van Alexandria en de stad innam. In het Demotisch werd het oude jaar; "het jaar van de Egyptenaren" genoemd en het nieuwe Alexandrische jaar; "Het jaar van de Ioniërs" genoemd. Rond 30 voor Christus werd 29 augustus de eerste dag van de Alexandrische Kalender en het nieuwe nieuwjaar en dit viel gelijk aan de oude eerste dag van de maand Thoth van het oude nieuwjaar. Bron: The Golden Bough: Part IV, Vol. II. Sir James George Frazer. Maar als we de feesten vergelijken liep deze kalender nog eens 31 dagen (ongeveer een maand) uit op de oude Egyptische kalender (De Griekse kalender dus ook).

Koptische Orthodoxe kalender (rond 284 n Chr sinds Romeinse keizer Diocletian van Alexandrië in Egypte): stamt af van de oude Egyptische kalender. 11 september (12 september in schrikkeljaar) werd gezien als nieuwjaarsdag (Later 11 dagen uitgelopen naar 23 september). Zie boven. Deze datum komt van de Juliaanse kalender en zal dan rond 1 september gelegen hebben. Het bestaat uit 12 maanden van 30 dagen gevolgd door een schrikkelmaand van vijf tot 6 dagen. Deze maand heet: Tout (11 september). De schrikkelmaand hiervoor heet; Nasie (6 september zie de oude Egyptische periode 6). Zie ook de Ethiopische kalender.

De Koptische kalender loopt 3 maanden uit van de oude Egyptische kalender als we de namen vergelijken. (Eigenlijk heette deze maand dus : Hator of Atyr/ Athyr/Thyr ofwel gewoon Tir) <Tir> Perzisch: Sirius. Valt nu in maand 9 volgens de Koptische kalender en stond eerst op maand 7 aan het begin van de overstroming van de Nijl. De naam Tir als maandnaam is nu ook nog te vinden in de huidige Ethiopische kalender zie periode 1.

28 augustus is het feest van Augustine of Hippo. Christelijke theoloog en filosoof van Numidia/Berber: Inumiden. Het Berberkoninkrijk: Numidië (vernoemd naar "nomaden").

De Koptische Orthodoxen vieren het feest van no-ruz ook ter ere van de Koptische martelaren op 11 september. In de maand Tout maar deze kan vallen tussen 11 september en 10 oktober van de gregoriaanse kalender. Dus ook in de volgende periode wanneer de echte lente-equinox valt. In het koptisch zou no-ruz: "rivier" betekenen (zie Perzisch/Arabisch: <nahr>: rivier) maar dat klopt niet Zie Noord bij andere landen. Het feest zou duren tot de 17de van Tout (27 september). Men ging voor het feest vasten (van dierlijke produkten). Dit deed men ook gewonlijk op woensdag en vrijdag gedurende het jaar. De kleur rood stond centraal voor het altaar en de kerkelijke kleding als symbool voor het bloed van de martelaren. Men at ook rode dadels. Het witte vlees van de dadel stond voor  de reinheid van de martelaar. De harde pit, de vasthoudendheid in hun geloof. Volgens een legende zou Maria een stuk van haar tand afgebroken hebben door het eten van een rode dadel. Dus men at ook rode dadels om het stukje missende tand te vinden.

Zie ook Ethiopië.

---------

(In september trekken de ibissen, ooievaars en kraanvogels van het noordelijk halfrond over de golf van Gibraltar naar Afrika, zij brengen de zielen mee voor de pasgeboren kinderen).

Midden en Zuid-Afrika: De Scharlakenrode bijeneters (Meropidae/ Merops nubicus/ nubicoides), komen in groepen naar de oeverwallen om te gaan eieren leggen vlak voor de regen. Elk vrouwtje legt 2-5 eieren in een hol. Het hol is al uitgegraven aan het eind van het vorige regenseizoen wanneer de grond zacht was.

De marula, maroela of olifantenboom (Sclerocarya birrea, familie van de mango) gaat voor de komst van de regen al bloeien. Deze kleine bloemetjes trekken wel insekten aan.
Ook krijgt de boom al blad. De Afrikaanse maanspinner rupsen komen uit hun cocons als grote gele vlinders met groene vleugels en 2 staarten. Ze paren direct. Dus aan de boom
kon men aflezen of de regen zou komen/ wanneer het lente zou worden. Deze boom werd ook gezien als levensboom.

Sommige vijgenbomen dragen vrucht. De apen (bavianen) eten deze graag.. De Impala's eten de gevallen vruchten. Maar de vijg is eigenlijk een bol van bloemen en niet zo voedzaam.

Ook de Kigelia (Kigelia africana) boom (leverworstboom). Door de Bantoes: kigeli-keia genoemd. Bloeit in de droge tijd met grote rode bloemen. Daarom worden de bloemen
door vele dieren gegeten. En trekken vele insekten aan. sommige vogels en zelfs de eekhoorn drinkt van de nectar.
Veel bomen laten hun bladeren vallen. De Kigeliaboom is de enige groene boom in de droge tijd en biedt dus belangrijke schaduw. In een paar weken tijd ontwikkelen zich de grote worst
vormige vruchten. Nu vallen de overtollige oude worsten op de grond om plaats te maken voor de nieuwe. De nijlpaarden die in deze droge tijd, in de nacht, wel 20km
van de rivier af lopen. Ze zijn een van de weinige dieren die deze oude taaie vruchten kunnen eten. Zij verspreiden zo de zaden.

Ook sommige Acacia soorten bloeien aan het einde van de droge tijd zoals de zwarte doorn acacia en de kameeldoornboom met gele bloemen. Zij blijven ook groen in de droge tijd, daarom maken de wevervogels er hun nesten in zodat ze koel blijven. Kevers eten graag de bloemen op.

In het droge Namibië geeft de Anaboom (Faidherbia Albida) zaden in augustus. Een belangrijke voedselbron voor de olifanten. Ook gegeten door giraffen.

Zwaziland: eind augustus is het einde van de winter. Rond 25 augustus bloeien sommige bomen al roze en wit. Het zomersterrenbeeld Orion werd na lange tijd weer zichtbaar (in de zomer zou deze recht boven Zwaziland staan). Orion zou nu twee uur voor zonsopkomst weer zichtbaar worden (1994). Het wintersterrenbeeld is schorpioen omdat deze in de winter recht boven Zwaziland zou staan.

Midden en Zuid-Afrika: Grote Koedoe (antilope soort) eind augustus worden de jongen aan het begin van het regenseizoen geboren.

Midden-Afrika: In augustus gaan Gnoes (wildebeesten) en zebra’s samen met de Gazellen door de Serengeti noordwaarts naar Masaai Mara gebied op grens van Kenia en Tanzania. Ze worden gevolgd door leeuwen en jaguars met iets oudere welpen (2-3 maanden oud) en gieren, hyena’s en shakala (soort wolf-vos). 2e Geboortetijd zebra’s in de Serengeti rond augustus-september na de regen. Deze periode duurt 3-4 weken na de regen al er veel groen gras is.

Jonge mannetjes zijn druk en struisvogels ook door het stijgende testosteron in hun bloed.

Oost Afrika: Tijd van de spontane savanne branden door de droogte. Drongo's, bijeneters en scharrelaar vogels vangen insecten die vluchten boven de vlammen. Als de regens zijn uitgebleven kunnen er zand-windhozen ontstaan met name rond op de vlakten van Amboseli rond de Kilimanjaro. Als het wel regent is het hier groen en trek olifanten aan.

Kenia: Het Nandi volk en het Kalenjin volk kalender. Deze periode komt overeen met de maand Kipsunde 1/ Epeso. Dit komt overeen met het kalendersysteem van Zuid Amerika.
Soms vroege oogst van moderne maïs. Eigenlijke oogst zie volgende periode 10.

Mozambique: Vroeger in Sofala tijdens de nieuwe maan in september: Priester hield een seance op de heuvel waar de koningen lagen begraven. De koning raadpleegde de geesten van zijn voorouders via de priester. Zo kreeg hij raad en voorspellingen voor het komende jaar.

Midden Afrika, Congo: eind augustus is de pékénoot/ macananoot rijp en werden graag geroosterd door de pygmeeën. In de Congo gaan de Baka pygmeeën ook vissen op kleine visjes in de droge tijd als de rivieren laag staan. Ze maken dan dammetjes en halen het water weg. Ze jagen gezamenlijk op de kleine Duka antilopen door het gebied af te zetten met een net (van liaan), tijdens een drijfjacht bejaagd met de dieren met speren/ lanzen. Sterke stormen kondigen de regentijd aan. Er zijn twee regentijden; van maart tot juni en van augustus tot november.

Angola: eind augustus (vaak op de eerste vrijdag van september) trekken duizenden pelgrims naar Muxima om naar de maria kerk te gaan op de heuvel na de kaarsen processie met het Mariabeeld. Men bid tot haar (Muxima; "hart") om genezing, rijkdom en geluk.

Okavango delta in Botswana: Kuddes buffels en antilopen trekken naar de delta toe want in september is het droog. Olifant en wildebeest doen dit niet altijd. Leeuwen blijven vaak in de woestijn en hebben minder voedsel. Als de olifanten en wildebeesten wel naar de delta trekken volgen de leeuwen ook.

Malawi: in september en oktober bloeien de paarse Jacaranda’s. Eerste week van september werden gebruikt om het land met opzet af te branden (vlak voor de komst van regen).

Ethiopië: 6 september start van de korte schrikkelmaand: Pagume (Zie Egyptisch Orthodox: Paona van 2,3,4, zie 4)

Ethiopië: 11 september (Orthodox) Kiddus Yohannes (Nieuwjaarsdag er ere van de apostel Johannes). Men koopt nieuwe kleding, voor al voor de kinderen. Men bezoekt vrienden en familie. Op de avond voor het nieuwe jaar maakte men vuren, daarna volgden er 3 dagen van devotie en kleurrijke processies. Zoals in de kostete Yohannes kerk in Gaynt en de Raguel kerk op Entoto berg in Addis Ababa. Nieuwjaarsdag valt op het iende van het regenseizoen. Kinderen gekleed in nieuwe kleding dragen boeketten van madeliefjes (Engels: daisies) en andere  bloemen. Ze dansen door de dorpen en geven hun bloemen in ruil voor Dabo (geroosterd graan). Amhaars: Melkam Addis Amet: Gelukkig nieuwjaar:  

ādīsi ‘ameti: አዲስ ዓመት: Nieuwjaar. አዲስ አበባ:ādīsi ābeba: "Nieuwe Bloem". Naam van de hoofdstad.

Ethiopische kalender (in het Ge'ez): De eerste maand Mäskäräm begint op 11 (of 12 september). De kalender is afgeleid van de Koptische Egyptische Orthodoxe kalender. Want vroeger zou de kalender beginnen op 29 augustus van de Juliaanse kalender (deze periode). Het jaar heeft 12 maanden van 30 dagen.
Daarom worden er om elke 4 jaar 5 of 6 schrikkeldagen ingevoegd. Nieuwjaar is: Ri'se Awde Amet: "hoofd feest" in het Ge'ez. Enkutatash: Nieuwjaarsdag van de maand Meskeret van de Amhara bevolking. Tevens de tijd van regen, terugkomst van mythische koningin Sheba. Enkutatash: "gift van juwelen" (enku: juwelen). Wat de herdenking voorstelt van de mythische koningin van Sheba, nadat ze de wijsdom van koning Salomon in Jerusalem had aangehoord. En hem vele juwelen had geschonken (Bijbel 1 koniingen 10:1-13). Arabisch: in Eritrea zegt men "Antum Salimoun": "Gelukkig Nieuwjaar". (zie No-Ruz en de maand Shawwal). Nieuwjaar: Salimoun=Salomon? (Sheba is de godin?)ሳባ:saba: Sheba.

27 september; Meskel/ Meskal/ Mascal (Vinden van het ware kruis: Ge'ez). Zie volgende periode 10B.

Vroeger kende men speciale rituelen vanaf de dag van Johannes 11 september tot het feest van Meskel 27 september. De jongeren hielden gevechten tussen de jongens en de meisjes van de dorpen. In de avond gingen de jongens gewapend met netels of distels en de meisjes met kalebassen gevuld met vieze substanties rond. Wanneer ze elkaar ontmoeten begonnen ze tegen elkaar te schelden daarna begonnen de jongens de meisjes te steken waarna de meisjes de jongens smerigheid in hun gezicht gooiden. Op de avond voor het feest van Meskel bij zonsondergang schoot men vuurwapens af. Daarna liep iedereen met een toorts en stak men vuren aan. Men hield toorts optochten. In hun huizen gingen ze met de toortsen in elke hoek en onder de tafel en banken. Ze riepen: "Akho, akhoky! Verdrijf de spinage ?(Engels woord; spinazie?) en breng binnen de pap, Mascal is gekomen!". Hierna speelden ze en maakten ze plezier en tikten ze elkaar met de toortsen. Wellicht om het oude te verdrijven. De volgende morgen werden er vuren aangestoken op de heuvels bij de dorpen en ieder stond vroeg op om de rijzende zon te begroeten. Zie Egypte: wellicht ook hier de start van overstromingsseizoen, soort nieuwjaar, start landbouwjaar.

-------------------

Periode van Leeuw (nu)

Bushmen (mwa:ka) regenseizoen, jaar (swahili?: mwaka). augustus/september.<ma: ka>: jaar. <ma:>/<maï>: Eerste.

KhoiKhoi (Hottentot) Korana: Nummer 1: /ui. Kaapse uitspraak vroeger: Chiu.

Bantu Magosi vroeger: Mounje. Xhosa modern: Omnye.

Overigens zijn de kliks van de Bushmen door gemengde huwelijken ook te vinden in de Xhosa en Zoeloe/Zulu taal.


West Afrika

>>