11) Dan volgt de periode van 22 oktober tot 21 november      >>

(nog vroege stormseizoen, in Noord Australië begint al het natte en warme seizoen met overstromingen).

(sterrenbeelden: Grote Kraanvogel, Pegasus) (wellicht ook vleerhond). Zie zodiak E Periode: 10, zilver.


Boorong Aboriginals: De grote en kleine dansende kraanvogel (Brolga) werden “Kourtchin” genoemd. De grote mannelijke kraanvogel is aan het trompetteren en de kleine vrouwelijke kraanvogel vliegt ernaast. Hun lichamen worden gevormd door de Grote- en Kleine Maggelhaanse Wolken en de kleine sterren eromheen. Deze zijn het hele jaar door te zien in Victoria.


Op de kaart liggen de sterrenbeelden ook letterlijk in Victoria. De grote Kraanvogel ligt boven Melbourne wat ook de verblijfplaats is van de Kraanvogels in Australië. Zeer opvallend is dat dit gelijk ligt op de plaats van Grus (Het nieuwe sterrenbeeld van Kraanvogel). Op de poot van de kraanvogel lag de Cranbourne meteoriet naar de gelijknamige plaats/ streek Cranbourne. Volgens verhalen vonden de Aboriginals deze bijzonder vanwege het metaalachtige geluid als ze erop sloegen maar de Aboriginals weten heel veel van meteorieten want ze gebruikten het in glas veranderde gesteente na de meteoriet inslag. Boven Grus ligt waarschijnlijk het sterrenbeeld van de Australische Vis op de plaats van de Europese Vis (Wellicht stamt het nieuwe sterrenbeeld Piscis Austrinus hiervan of deze ligt in de buurt). Bij dit sterrenbeeld zijn ook mythes over meteorietinslagen verbonden.

De grote Kraanvogels (Brolga Grus Rubicundra) die in grote groepen zijn gevlogen naar Noord-Australië  (Queensland vanuit Melbourne) beginnen te baltsen en broeden na de regenval in het noorden in deze periode. De overstromingen veranderen veel land in Noord-Australië in moerasgebied. De krokodillen komen uit hun verstopplaatsen en leggen veel eieren op de hogere delen. Als er erg veel regen valt kunnen de droge rivieren in Centraal Australië ook nat worden, na 6-8 weken bereikt het midden Australië (dit gebeurt erg weinig).

Zie ook de emoe want in mythen had de Brolga ruzie met de Emoe. Men kende speciale corroboree dansen ter ere van de Brolga.

Men keek naar de donkere vlekken in de Melkweg naar de vorm van de Emoe. Wanneer de emoe lag betekende dit; de start van het visseizoen (binnenland deze periode?). Wanneer de emoe rechtop stond; betekende dit het einde van het visseizoen. Wanneer en waar precies is mijn echter nog niet bekend.

31 oktober/1 november Feest van de kinderen (40 dagen na lente-equinox) viert men het grote vuur feest. Het staat gelijk aan de meifeesten op het noordelijk halfrond. In Australië brengt de maan en de kraai de zielen van de meisjes en de boshagedis de zielen van de jongens.

Periode van visserij na regens. Zie ook de vorige periode. Dit is gelijk aan Afrika.


Bultrug-walvissen met jongen komen langs Hervey Bay tussen aug en okt (Noordoost- en Noordwestkust). Deze walvissen werden bejaagd door de Aboriginals.

Great Bariër Reef bij Queensland en Noordoostkust: tijdens volle maan in november en de vier dagen erna gaan de koralen bloeien; zich voortplanten en laten hun eieren los. (tevens de zee-egels, zeesterren en zeeslakken). Hier komen de grote manta-roggen op af. Tijd van de vissen en haaien om te paren.

Van november-februari trekken de vleermuizen naar de Maternity Cave (“geboortegrot” bij de Naracoorte Caves) in het zuiden om te jongen. ’s Avonds gaan ze in een massale zwerm vliegen om te eten. Ook in Afrika zijn vleermuizen een voorbode van de regentijd.


In november (vlak voor de regentijd bij Brisbane) is het ook de geboortetijd van de vliegende vossen/ honden, een grote vleermuissoort. Ze vliegen s’ nachts erop uit (zonder de jongen) om vruchten te eten. Vooral de Solanumbessen (wollige nachtschadesoort). Helaas vallen de dieren ten prooi aan teken die voor hun giftig zijn of worden geveld door landbouwers. Ook andere vleermuissoorten hebben jongen rond deze tijd (80 soorten in Australië). Vroeger werden de vleermuizen door Aboriginals gegeten (nu nog in Afrika en Azië). Maar sommigen verspreiden echter ook ziekten. Toch spelen zij een essentiële rol in de verspreiding van stuifmeel en zaden van vruchtenbomen. Deze dieren zaaien letterlijk de bossen (96%), voor de Aboriginals stonden ze ook in het teken van potentie. Sommige kunnen wel 30 jaar oud worden. (bron: Max Planck-Instituut voor Ornithologie in Radolfzell, Duitsland. Deze zijn bezig met satteliet-zender onderzoek wereldwijd om dieren te volgen).

De vleermuizen zijn dus een voorbode van de regen en erg belangrijk voor de Aboriginals. (Bij Uluru en Kata Tjuta leven ook veel vleermuizen in de grotten). De vleermuis wordt in de kunst ook vaak weergegeven. Volgens de Wotjobaluk stam van zuidoost Australië stond Ngunungunut: de vleermuis voor de man en Yártatgurk: de nachtzwaluw (Engels: nightjar) voor de vrouw. En wanneer een van deze wezens werd gedood zou dit ook invloed hebben op de mannen en vrouwen van de stam. Dit uitte zich in een schijngevecht tussen de mannen en vrouwen. Bij de Kurnai werden deze schijngevechten verbonden met huwelijken. Want alleen de huwbare mannen en vrouwen mochten hier aan deelnemen. Het begon dat de vrouwen in het bos gingen om de emoe sluiper: Engels: emu-wren (Stripitures) te doden en zo de mannen uit de dagen want deze vogel was verbonden aan de mannen. Hierna ontstond een gevecht, de vrouwen met hun graafstokken tegen de mannen met hun speren. De volgende dag doodden de mannen het ornaatelfje: Engels: superb warbler/ superb fairy-wren (Malurus cyaneus), de vogel gewijd aan de vrouwen. Een aantal dagen erna wanneer de wonden en blauwe plekken waren geheeld ontmoeten ze elkaar weer. De man en vrouw spraken elkaar aan met de naam van hun dier. Wat eet de emoe sluiper? vroeg ze en de jonge man antwoordde: Hij eet: kangoeroe, opossum, emoe etc. Daarna lachten ze en rende ze stiekem met hem weg. Beide vogels komen uit de familie elfjes (Maluridae). In zuid-oost Australië zal dit het broedseizoen zijn in de lente rond oktober. Dus de Engelse naam wren stond voor elf. Opvallend is de overeenkomst met de Engelse uitdrukking "hunting the wren" in Europa. Waarbij men jaagde op de wren (elf) als personificatie van de winter om het lente te laten worden.

Ele stam had zijn eigen dieren: Bij de Gunbower Creek aan de Lower Murray, zou de vleermuis juist aan de vrouwen zijn toegeschreven. Bij de Kurnai stam van Gippsland was de emoesluiper de "broer van de man" en het ornaatelfje, de "zus van de vrouwen". Tijdens de initiatieriten van de jongens tot mannen werd de naam emoesluiper aan de jongens geroepen. Bij de Yuin aan de zuidoostkust van Australië vas de vrouwelijke vogel de tree-creeper (Climacteris scandens) en de mannnen hadden zowel de emoesluiper als de vleermuis als vogel. Bij de Kulin hadden de mannen de emoesluiper en vleermuis en de vrouwen het ornaatelfje en de nachtzwaluw. Bij de Port Lincoln stam van zuid Australië stond de man en vrouw in relatie met een soort hagedis. De mannelijke hagedis werd ibirri genoemd en de vrouwelijke waka. De mannen en vrouwen vielen elkaars hagedis aan om een gevecht uit te lokken. Bij de stammen van Victoria zou de gewone vleermuis behoren aan de man die ze beschermden tegen de vrouwen. De fern owl of large goatsucker (ook een soort nachtzwaluw) was van de vrouwen. De goatsucker werd zo genoemd omdat men dacht dat het stiekem de melk van geiten zoog (latijn: Caprimulgus), een idee dat weer past bij de lente wanneer hij zijn nachtelijke roep laat horen.

Hagedissen en zwartkoppythons komen tot leven vlak voor de regen komt.

Een andere voorbode of begeleider van regen is de Australische Plevier in centraal Australië. wellicht was dit de Renplevier (Pelthohyas Australis/ Inland Dotterel). Vroeger zou deze vogel migreren. Om regen te krijgen imiteerden de Aboriginals de roep van deze vogel. Of het was de Sporenkievit/ Spur-Winged Plover/ Masked Lapwing/ Oiseaux bird want deze werd door de Aboriginals van Queensland gezien als de brenger van de zielen van meisjes (die van jongens waren de slangen). Ook offerde men vaak mensenharen om regen te krijgen.

Ook de regenboogslang; de Tapijtpython/ Carpet python/ Ruitpython of Diamond python genoemd dient als voorbode van de regen. Als het regent stijgen de slangen als regenbogen naar de hemel. De mannetjes vechten en strekken zich hierbij ver uit boven de grond tijdens de paringstijd. De vrouwtjes leggen eieren aan het einde van de lente/ begin van de zomer rond deze tijd. Sommige ronde rotsen ballen noemt men dan ook de eieren van de regenboogslang (Karlu Karlu/ Devil's Marbles), deze liggen echter boven de Plejaden . Daarom worden de vleermuizen samen met de regenboogslangen afgebeeld. Ook in de mythen viel de vleermuis (na een dans met de vogels) de regenboogslang aan met een magische speer omdat hij zijn vrouw,de fluiteend, gestolen zou hebben. Het rode bloed is dan te zien in de rode kleur van de regenboog. Deze mythe met dans van de vogels zouden de Aboriginals nog naspelen tijdens de Corroboree bijeenkomst waarbij de boshoen het geluid maakt van de slagstokjes en de Brolga kraanvogel geluid nagedaan wordt op de didgeridoo.

Nieuw-Guinea en Solomon eilanden:

Begin november; Milne Bay Canoe en Kundu feest in Alotau. Versierde kano's met uitgedoste krijgers houden een race. Tevens zijn er dansen

In Tumleo een klein eiland bij Duits-Nieuw-Guinea (vroeger). Vangt men de zeeworm in de maand november en begin december (zie ook Melanesië). De jongens en soms ook volwassen mannen gingen in het bos op zoek naar gras-pijlen (räng). Hierna hielden ze een gevecht met kleine bogen en de pijlen waarbij de pijlen flinke wonden konden maken. Soms werden de gevechten naar de graspijlen genoemd en soms naar de zeeworm.

Op Ulawa, een van de zuidoostelijke Solomon eilanden. Hier ving men ook de zeewormen (Palolo veridis): annelid. Deze kwamen op de tweede nacht na de volle maan in november. Daarom werd de novembermaan; "het netten van annelid" genoemd. De vorige maan is "de kleine annelid". De decembermaan is "de volgroeide annelid", maar deze was niet meer eetbaar. De rest van het jaar leeft de worm in het koraalrif. In Aalai, de oostelijke ingang van
het splitsende kanaal, komt de annelid in oktober zoals in Samoa. He succes van het seizoen werd bepaald naar hoe het vissen ging in Aalai.

>>