5) Van 22 april tot 21 mei begint de volgende feestperiode    >>

(nog zware stormen). Noord Australië, begin van droge seizoen tot oktober.

Rivieren drogen langzaam op.

(kaketoe? + Eind Schorpioen; Emoe, loopt door in sterrenbeeld wolf (Lupus)

Zie zodiak E Periode: 4, grijs

1500 na Christus Trepangvissers uit het noordwesten; Makasar (ten noordoosten van Java op het Indonesische eiland Sulawesi) komen regelmatig naar de kust van het noorden van Australië. Ze kwamen op zoek naar trepang; zeekomkommers die vervolgens weer werden verhandeld aan de Chinezen. Ze leren de Aboriginals zeevaardige kanoboten te bouwen, potten te bakken en landbouw te bedrijven. In Australië maakten zij kennis met de Zuidelijke sterrenbeelden van de Aboriginals en namen deze kennis weer mee terug naar Indonesië. Volgens de Aboriginals gingen sommige van hen soms mee met de boten om zelf een kijkje te nemen in Indonesië! De Aboriginals noemden de vissers Macassans en aangezien ze gebruik maakten van de moessonwinden en aan het begin van de regentijd arriveerden en aan het begin van de droge tijd weggingen, kregen de vissers een plek in de seizoenskalender en religieuze riten/symbolen van de Aboriginals. Zoals een vertrekkende boot bij begrafenisriten (droogte en dood). De Trepangvissers noemden Arnhemland "Marege"

Van april/ mei tot oktober gedurende het droge seizoen blaast de zuid-oostelijke handelswind (Mamariga), koud en droog. De Macassan boten (prauwen) zeilen met deze wind terug naar de Celebes (Indonesië: Udjung Pandjang) nadat ze parels aan de kust van Noord-Oost Australië hebben gezocht. En zeekomkommers (Holothuroidea), deze eetbare dieren lijken op grote zeewormen met stekels. De tegenliggende noord-westenwind is Bara zie periode 10. (De wind draait niet precies op 6 maanden om!).

Arnhemland: van mei tot augustus (periode 5-8 wordt cold weather time genoemd (koude weer tijd). Het land is nog nat van het regenseizoen en s'nachts ontstaat er dauw. Hierdoor kan met het land gecontroleerd afbranden zodat niet alles volledig verbrand en het vuur s' nachts vanzelf uitdooft door het vocht. Alleen de onder begroeiing wordt zo verwijderd tezamen met o.a. slangen en schorpioenen. Zo is het land ook minder brandbaar in droge periodes. Vele bomen kunnen hun zaden zo verspreiden zoals de eucalyptusboom en een soort kleine palmboom. Dus kan men de zaden makkelijk oogsten en noten vinden. Het jonge groen wat ontstaat uit de vruchtbare as lokt prooidieren zoals; kangoeroe, emoes en goana's (hagedissen).

Rond 23 april; Het feest van de toren en de draak. (eind april-begin mei):

  

Hierna kwam het meifeest op 1 mei. Dit was ook een belangrijke dag want deze dag was 40 dagen na de herfst equinox. De datum is ook uitgelopen naar 12/13 mei die ook herinnert aan de feestdag. Later werd dit feest Pinksteren genoemd. (Op het zuidelijk halfrond valt dit op het feest van de doden). De witte Kaketoe heeft hier de rol van de haler van de zielen van gestorvenen. Net als de kraanvogels (en de ooievaar in Europa/ Afrika). Zie onder.

De Dollarvogel, Eurystomus orientalis, een soort scharrelaar, vertrekt in maart april van noord- en oost Australië weer terug naar Nieuw Guinea. De vogel is blauw en heeft ronde vlekken op de vleugels die lijken op dollarmunten. Zie periode 10. Nu kondigt hij het droge seizoen aan.


Veel Australische bomen laten hun bast los in plaats van hun bladeren te laten vallen. De bomen die hun blad laten vallen doen dit in april en mei tijdens de herfst. Dit is vooral te zien in Tasmanië.

Arnhemland: Wilde Honing stam: bast los laten van de eucalyptusboom; Stringy bark. De eucalyptusbomen staan vooral op Kakadu land (Kaketoe land). In deze periode gaan de eucalyptusbomen nu bloeien. En komt de honingvogel; Geganggië. In de volgende perioden gaat het om de honingproductie. Zie periode 8.



De geelkuif kaketoe broedt in het noorden van mei tot september. De geelkuif kaketoe broedt in het zuiden van augustus tot januari. Deze vogel komt dus in deze periode uit het zuiden naar Arnhemland. Hierdoor kreeg deze vogel een speciale betekenis. Zie ook periode 6 Zuiderkruis en 8 Plejaden/ hemelboom.


Kangoeroes vechten ook in de herfst. In de late herfst in zuidwest Australië. werden de kangoeroes ook wel bejaagd door ze met vuur in een bepaalde plek te jagen tussen de struiken waar andere jagers ze opwachten.


Oogst van Acacia zaden (Wattle Seed) in de herfst. Ze werden onrijp geoogst en gegeten als bonen of later zie volgende periode. (Ook oogst moderne bonen)


Oogst van yamwortel (zoete aardappel) in de herfst. Arnhemland; Mirarr Koenjai: mi-stam: Begin herfstseizoen Yegge. Yamidji, de groene sprinkhaan roept luid dan de wilde yams goed zijn voor de oogst (of oktober?).

In Arnhemland; stam van de wilde honing, speelt de bidsprinkhaan ook een rol bij de dood.


Oogst van wilde pruimen in mei (Kakadu Plum/ Kaketoe Pruim. Gubinge/ Billygoat Plum).

De grote Kraanvogels (Brolga Grus Rubicundra) vliegen van Noord-Australië (tegenwoordig noord Queensland) naar Zuid Australië (Melbourne). Naar de natte rivierengebieden en meren om te overwinteren. Soms paren ze dan ook in zuid Australië na de regen om opnieuw te broeden. Kraanvogels zij ook bekend als zielenhalers/ brengers in andere werelddelen.

*Oogst na afgebrand land: Zoals een soort tabaksplant “(Pituri/ Mingkulpa, Duboisia Hopwoodii) de bladeren werden gedroogd en met de as van kruiden/ bomen vermengd werd als kauwtabak. Door de as gaat de nicotine sneller in het bloed. Bushtomaten (ook wel Appelbes genoemd, Solanum ellipticum) werden vaak al rauw gegeten of men liet ze hangen om in de late herfst of begin winter te oogsten als ze rijp waren zodat ze konden worden gedroogd voor de winter. Ook de zaden van Spinnifex gras werd gebruikt als graan voor brood (oogst?)

Een speciaal ritueel dat gedaan werd in deze periode aan het eind van de regentijd; Het tanden uitslaan. Dit was een soort initiatie van een jonge jager waarbij zijn totem, toekomst werd voorspeld en zijn jachtgebied/ oogstgebied werd bepaald. De tand die veel kracht heeft voor de jager, werd op een speciale (geheime) plaats gegooid of begraven als een soort offer aan het land. Vaak begraven in of bij een watergat. Ze stonden symbool voor het einde van de regen. Opvallend is dat het begraven van tanden ook voorkwam in Europa in deze zelfde periode. Bron: Sir James George Frazer/ Spencer and Gillen.

Tiwi Eilanden. Eind regentijd (april): koelama: initiatieriten. (vaak afgebeeld als tapata, de maan). De yamwortel speelt in de cultuur van de Tiwi bewoners een zeer belangrijke centrale rol. (in de kunst wordt het soms vervangen door het Christelijk kruis in de Christelijke kerk)


(Feest uit Groot-Brittannië): Australian Celtic Festival in Glen Innes. In het eerste weekeinde van mei. Vooral in de kopermijn dorpen.

(Feest uit Groot-Brittannië): Kernewek Lowender Cornish Festival rond half mei (vooral in Cornwall). In het teken van de vondst van koper in 1860.

(Feest uit Groot-Brittannië): Torres Strait Cultural Festival, gevierd in even jaren op Thursday Island.


Nieuw-Guinea en Solomon eilanden: Eind april, begin van het droge koelere seizoen tot en met oktober/ november.

Nieuw-Guinea in Doreh: Wanneer de inwoners weg waren op een lange reis (Naar Australië waren gegaan? met de passaatwind in deze periode?). Gingen de achterblijvers touwtrekken om de voorspellen of de reis welvarend zou zijn of niet. Een groep stelde de reizigers voor en de andere groep de thuisblijvers. Ze trokken aan beide zijden van een lange bamboe. Wanneer de bamboe breekt of de groep reizigers won was dit een goed voorteken (Zie ook periode 10 en het touwtrekken in Zuidoost Azië zoals in Timor).

Tijdens de zuidoostelijke wind hangen de wolken aan de zuidkant van het gebergte.

De witte veren van de katetoe werden ook vaak gedragen in Nieuw Zeeland.

>>